Abstract
Kristen Holbø ble født på gården Sygard Holbø i Vågå 13. september 1869. Etter tre år med malerskole i Kristiania, søkte Holbø seg i 1897 til Kristian Zahrtmanns Frie Studieskole i København. Holbøs venner og kollegaer søkte seg også til hans skole. Studieskolen var en protest mot Akademiets foreldede undervisningsform. Hva var det som var annerledes og interessant ved Zahrtmanns skole? Den store forskjellen mellom Akedemiet og Zahrtmanns skole var at man tegnet og malte etter levende modell, både naken og påkledd. Zahrtmanns fargesyn ble av mange betegnet som spesielt. Hans syn var at en form skulle modelleres ved at man satte kontrasterende opp mot hverandre istedenfor å blande dem.
Selv om oppfatningene av kunst- og uttrykksformer ble diskutert blant hans elever, var oppfatningen om ham som pedagog gjennomgående positiv. Han så den enkeltes evner og muligheter og oppmuntret dem til å utnytte sine sterke sider og egenart. Zahrtmanns og Holbøs motivvalg var svært forskjellige. Zahrtmanns interesse for historiemaleriet førte blant annet til en serie med malerier om Cristina Leonoras skjebne. Holbø var mer interessert i den monumentale norske naturen. Noe av Zahrtmanns malemåte når det gjaldt å nytte farger som formgivende element kan man se i enkelte av Holbøs malerier. Det viktigste Holbø lærte hos Zahrtmann var å tørre å utnytte sine muligheter – heller våge noe og kanskje feile.