Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:30:51Z
dc.date.available2013-03-12T11:30:51Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-09-01en_US
dc.identifier.citationNdayiragije, Gad. Image de la femme au Burundi à travers les contes et les épithalames. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24422
dc.description.abstractKvinner er et aktuelt tema både i tradisjonelle og moderne samfunn. I tradisjonelle samfunn har kvinner ofte ikke samme muligheter og rettigheter som menn. Dagens moderne samfunn har innført lover og regler gjennom internasjonale konvensjoner for å gi kvinner like rettigheter og sjanser som menn. Det har vist seg vellykket i velstående, utviklete land, mens utviklingsland forsetter å være langt fra målet. I Burundi, liksom i andre utviklingsland, har regjeringen undertegnet mange av disse internasjonale konvensjonene. Min oppgave handler om å vise hvilke bilder det burundiske samfunnet har av kvinnen i går og i dag, og analysere den prosessen som foregår mot likestilling mellom kjønnene. Kildene for min oppgave er først og fremst tradisjonell muntlig litteratur. Den tradisjonelle litteraturen gjenspeiler på den ene siden samfunnet fordi den er et uttrykk for allminnelig aksepterte normer, og har på den andre siden innflytelse fordi den har som et av sine mål å videreføre disse normene. Jeg har valgt å analysere kvinnesynet i Burundi gjennom eventyr og bryllupssanger (epithalames). Disse to genrene ser kvinnen fra to forskjellige vinkler: mens eventyrene henter sitt stoff fra hverdagslivet, omhandler bryllupssangene én sentral begivenhet i kvinnens liv. Og mens eventyrene er fiksjon og har mange overnaturlige elementer, forgår bryllupssangene i den virkelige verden. Stilmessig skiller de seg fra hverandre ved at eventyrene er i prosa (noen ganger med innlagte sanger), mens bryllypssangene har en poetisk form. Muntlig litteratur fremstiller kvinnen forskjellig alt etter hvilken rolle hun har i forhold til andre medlemmer i familien: datter, hustru, mor, medhustru, stemor, svigermor, tante, gammel kvinne og en fremmed. Oppgaven er organisert i forhold til disse rollene, som blir belyst ved begge genre. De forskjellige rollene blir drøftet og sett i forhold til samfunnsvitenskapelig forskning. Det viser seg at selv om tradisjonell tankegang fortsatt står sterkt i Burundi, så har utvikling og globalisering bidratt til en gradvis positiv endring, og noen kvinner har klart å bryte ut av den tradisjonelle mentaliteten. Men eksempler fra burundisk hverdag viser samtidig at disse tradisjonelle tankene ikke er helt forsvunnet.nor
dc.language.isofraen_US
dc.titleImage de la femme au Burundi à travers les contes et les épithalamesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-03-01en_US
dc.creator.authorNdayiragije, Gaden_US
dc.subject.nsiVDP::000en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ndayiragije, Gad&rft.title=Image de la femme au Burundi à travers les contes et les épithalames&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30889en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo134775en_US
dc.contributor.supervisorIngse Skattumen_US
dc.identifier.bibsys130751219en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24422/1/Gad-master-30-08-11.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata