Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:29:05Z
dc.date.available2013-03-12T11:29:05Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-04-14en_US
dc.identifier.citationThoresen, Paul Viktor. Fra Magus til Praxis. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24340
dc.description.abstractSamenes påståtte diabolisme, `diabolicus gandus´, ble dokumentert i 1609, da kong Christian IV utstedte et reskript der det het at samene hadde naturlig tilbøyelighet til trolldom. Kongen ble selv utsatt for gand på sin seiltur til Vardø i 1599. Etter kongens befaling ble trolldomsprosessene igangsatt. All form for trolldom skulle forfølges, og de som ble funnet skyldig skulle dømmes og brennes på bål. I denne masteroppgaven rettes hovedfokus på tiltalen og prosessen mot sjamanen, `noaiden´, Anders Poulsen i 1692. Som komparative eksempler belyser jeg også henrettelsene av Quiwe Baardsen i 1627, også fra Finnmark, og Lars Nilsson, fra Lappland i Sverige, i 1692. Alle ble tiltalt og dømt for å ha brukt runebommen, `goubtes´ i djevelens tjeneste. Oppgavens tittel, `fra Magus til Praxis´, speiler en refleksjon over hovedaktørenes, noaidenes, egentlige rolle i prosessene. Gjennom kulturhistorisk kildestudie, har jeg ønsket å få innsikt i hva deres handlinger, den samiske naturreligiøse praksis, `praxis´, egentlig innebar, hvilke verdier noaidene la i sitt virke, sine ritualer og symboler. Videre om kildene kan gi innblikk i de reelle årsakene til at noaiden gjennom kulturell praksis bevisst ble tolket og fremstilt som trolldomsutøver; `magus´. I studiet av prosessene trekkes inn teorier og modeller innenfor kultursosiologi [Burke / Baumann] kulturpsykologi [Paglia / Nergård], religionshistorie [Amundsen / Smith], idé – og kulturhistorie [Eriksen / Otner / Sveen] og også mentalitetshistorie [Nora / Howes]. Med utgangspunkt i mikrohistoriens tradisjon [Ginzburg], har jeg ønsket å bruke den tekstuelle narrative rekonstruksjon [Bakhtin] som verktøy for å nå frem til de tiltaltes egne versjoner av hva som hente i Sápmi for litt over tre hundre år siden. Dette medfører nødvendigvis en presentasjon av de kulturelle, religiøse og sosiale forhold som utløste og formet trolldomsprosessene på Nordkalotten, samt et fokus på den kultur – og mentalitetshistoriske kontekst som ga grobunn for denne form for strafferettslig forfølgelse [Hagen / Næss / Pollan / Rydving]. Teksten gir utfordringer både i forhold til kulturhistorisk teori og metodikk, kildematerialets objektivitet og også kulturhistorikerens arbeid som tekstlig fortolker, fremstiller og videreformidler. Det er også et ønske å ufordre leserens engasjement og interesse, da oppgavens tematikk i aller høyeste grad fordrer videre diskusjon og ettertanke. Velkommen til en reise bakover i tid, til noaidenes og trommenes verden,der selv nordlyset har sin historie å fortelle.nor
dc.description.abstractIn 1609, the early modern period of Sápmi, the king of Denmark and Norway, Christian IV,issued a declaration in which the Sámi people were described as evil sorcerers. The king therefore commanded that an extensive witch hunt should take place in Finnmark. This thesis emphasises on the trial against the shaman, `noaidi´, Anders Poulsen that took place in the little village of Vadsø in 1692. As comparative examples, I also present the causal relations that led to the executions of Anders Nilsson from Lapland in Sweden, also in 1692, and Quiwe Baardsen in Alta, Norway in 1627. They were all Sámi shamans, prosecuted and condemned for their religious believes and practice, `praxis´. Because of their use of the drum, `goubtes´, they were misinterpreted and misunderstood as sorcerers, `magus´. The title of this thesis `from Magus to Praxis´, reflects the shamans actual position in these trials. Through cultural historical studies, I have searched to achieve an insight in the shamans’ real [hi] stories, and also an understanding for what kind of knowledge their religious and cultural actions and believes implied and presented in reality. What did their symbols, rituals and values represent? And how come that these natural forms of cultural practice were rejected as devilish worship? In the study of these cases, I have made use of theories and models from a number of academic fields, such as cultural sociology and psychology, history of religion and mentality, cultural analysis and methodology. From the tradition of micro history, I have wanted to use the narrative historiographical construction [and in some cases deconstruction] as a tool to express and present the accused noaidies own versions of what really took place in the Sámi region of the North Calotte three hundred years ago. This also demands an introduction of the cultural, religious and social context and relations that gave growth to and triggered a witch hunt in this form and scale. The historical textual presentation and reconstruction challenges the objectivity of the historical sources and the historians’ position and work as analyser, writer and mediator of textual material. It is also my wish to challenge the readers interest and engagement, as the thematic contents, and the [hi] stories themselves demands further discussion and reflection. Welcome to a journey back in time, to the world of the shamans and the drums, a world where even the northern light has a voice, and a story to tell.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra Magus til Praxis : trolldomsprosessene på Nordkalotten rundt 1600 : om myte, sannhet og makt over folketro i Sápmien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-10-12en_US
dc.creator.authorThoresen, Paul Viktoren_US
dc.subject.nsiVDP::075en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thoresen, Paul Viktor&rft.title=Fra Magus til Praxis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22088en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo90651en_US
dc.contributor.supervisorArne Bugge Amundsenen_US
dc.identifier.bibsys093586256en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24340/1/fraxMagusxtilxPraxis.xFinaleA.1.PaulThoresen.KULH4990.Vxr2009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata