Abstract
Lite er gjort i Norge når det gjelder forskning på valg av inngangsmarsj og utgangsmarsj til bryllup. Jeg ga meg derfor i kast med nesten helt utpløyd mark da jeg bestemte meg for å skrive en oppgave ut fra følgende problemstilling: Hvordan har valget av musikk til inngangsmarsj, utgangsmarsj og endret seg fra 1900 til i dag, i Norge? Er endringene et resultat av en moderniseringsprosess fra fastlagte tradisjoner til nyskaping? Hvordan kan valget av musikk og prosessen mot nyskapning ses i sammenheng med brudens og brudgommens identitet? Kan disse endringenes ses som et ekko av samfunnets utvikling?
Materialet for å svare på oppgaven er hentet fra spørrelister og intervju. Ut fra svarene i datamaterialet viste det seg at forholdene lå til rette for at Mendelssohns ”En midtsommernattsdrøm” og Wagners ”Brudekor fra Lohengrin” var synonymt med tradisjon i 1957 og at den mest sannsynlig var det. Gjennom å se på informantenes ønske om å velge bryllupsmusikk og mulighet til å velge bryllupsmusikk i datamaterialet mitt, så jeg at denne tradisjonen gradvis ble utfordret av ønsker om nyskaping i større og større grad frem mot år 2000. Samtidig ble rollen til de som tradisjonelt ble sett på som å ha autoritet på brudemusikk (familie, prester og organister) svekket, og særlig på 2000-tallet ser vi hvordan organistene går til mottiltak mot dette for å ikke miste sin påvirkningsrolle gjennom å åpne for flere valgmuligheter og tilpasse seg brudeparenes ønsker i større grad. Valget av musikk på 2000-tallet kan ses i en klar sammenheng med et ønske om å velge ut fra sine egne preferanser og noe som speilet sin egen identitet.
Samfunnet i perioden er i endring mot et moderne samfunn. Oppfattelsen av tradisjon endres fra noe som er stabilt og som må følges, til noe man selv bestemmer over. Disse oppfatningene kan overføres til oppfattninger om hva som er riktig musikk å velge, eller riktig kulturell kapital. Her står oppstår det en konflikt mellom de som er født til forskjellige tider i forhold til moderniseringsprosessen og til utviklingen mot nyskaping. Samfunnet går også over til å bli et samfunn med nye informasjonskanaler som internett, som gjør det lettere for organistene å spre sitt syn på hva som bør velges av bryllupsmusikk, og lettere for brudeparene å få inspirasjon til nyskaping i lys av dette synet og å velge noe helt annet.