dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:24:10Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:24:10Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-05-02 | en_US |
dc.identifier.citation | Skagestein, Bente. Romantisk ballett i Tyskland -en umulighet?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/24184 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven forsøker jeg å belyse det jeg velger å omtale som "myten om den romantiske balletten". Idéen til denne vinklingen kommer fra et påstått fravær av romantisk ballett i Tyskland i et tysk musikkhistorisk verk (Musik in Geschichte und Gegenwart Allgemeine Enzyklopädie der Musik Band 1.) fra 1950-tallet og Kindermanns Theatergeschichte Europas fra 1960-tallet. Jeg forklarer hvorfor jeg finner denne oppfatningen påfallende og drøfter mulige årsaker. Hypotesen er at hvorvidt er tilfelle at det ikke fantes romantisk ballett i Tyskland avhenger av tolkning og definisjonen av hva den romantiske balletten var. For å belyse det jeg ser som myten sammenlikner jeg tre lærebøker skrevet for ballettelever i videregående utdannelse, to norske og en tysk. (forfattet av henholdsvis Bakka, Jonassen og Liechtenhan) Disse tre bøkene har så mange fellestrekk at jeg mener å ha påvist at balletthistorien angående den romantiske balletten kan ses som en felles myte. Nyere forskning synes i liten grad i de tilgjengelige lærebøkene. De lærebøkene jeg har analysert er de nyeste jeg har funnet i sitt slag og viser også hvor lite tilgjengelig litteratur ballettstuderende har tilgang til. Lite er revidert i oppfatningen av hva den romantiske balletten var de siste tjue årene. Jeg følger tankegangen i kulturvitenskapen som ser myte som noe som oppfattes som sant, uten nødvendigvis å inneholde objektive fakta. Funksjonen til en slik mytefortelling ses som identitetskapende. En myte består så lenge den fyller sin funksjon. Resultater av den nye forskningen som er gjort kan tyde på at "myten om den romantiske balletten" nå er under revurdering. Den har blitt for ubekvem å leve med. Blant annet har mange feministisk inspirerte forskere nytolket den romantiske balletten. Dans og balletthistorie er et lite prioritert fag og det et åpent spørsmål når ballettelever får en historiebok som tar høyde for nyere forskningsresultater. Slik lever elevene fortsatt med en historie som i liten grad er farget av det paradigmeskiftet som er skjedd i samfunnsfagene. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Romantisk ballett i Tyskland -en umulighet? : Et analytisk blikk p� historien om den romantiske balletten som den gjerne blir fortalt | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2011-10-12 | en_US |
dc.creator.author | Skagestein, Bente | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::170 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skagestein, Bente&rft.title=Romantisk ballett i Tyskland -en umulighet?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-17552 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 58188 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Anne Helgesen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 080245072 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24184/3/romantisk_ballet.pdf | |