Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:23:27Z
dc.date.available2013-03-12T11:23:27Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationBirkeland, Guri. Sort maskerade. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24181
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om gothkulturens teatrale og rituelle trekk. Gothkulturen er en kultur som praktiserer eksperimentering og spill med kostymer, utseende og identitet i offentligheten og på egne treff; en bevegelse som forfatteren mener kan forstås som utpreget teatral i egen selvpresentasjon. Oppgaven undersøker om gothernes kostymerings- og maskeringskultur fremtrer som en motsatt tendens til utviklingen i samtiden der fokuset er flyttet fra folks faktiske praktiske samfunnsroller over på deres privatliv; det den amerikanske sosiologen Richard Sennett kaller intimitetstyranniet. Her undersøkes det om gothkulturen representerer en revitalisering av en tapt teatralitet, eller om gothbevegelsen rett og slett er et eksempel på det ekstreme forfallet som Sennett beskriver som narsissime? Forfatteren bruker hendelser ved en årlige gothfestivalen i Tyskland; Wave-Gotik-Treffen med 17000 deltakere, som konkretisering og empirisk materiale. Dette treffet er et sted i dag hvor gothkulturens trekk, mangfold og ekstremitet tydelig kommer til syne. Oppgaven tar opp det som skjer når gotherne møtes til egne treff, kostymert og maskert, og om disse treffene som teatrale hendelser. Er gothkulturen et fenomen som kan si noe om hvor og hvordan det teatrale kommer til uttrykk, fungerer og har betydning for folk, utenfor teateret som institusjon? Wave-Gotik-Treffen innholder sider og funksjoner som er typisk for ritualer, og forfatteren ser om treffet kan være et eksempel på et eksisterende behov for teatralitet i dag. I denne oppgaven blir gothkulturen sett på som et område hvor maskeraden fremdeles eksisterer og har en funksjon. Det undersøkes om dette er et resultat av et behov for alternative teatrale arenaer hvor det er mulig å få spille ut sider ved seg selv som ellers fortrenges. I oppgaven behandles gothkulturen som et fenomen som på flere områder går mot tendenser i samtiden på grunn av kostymering, alvor og retroholdninger. Oppgaven handler også om tendenser innenfor særlig den tyske scenen i dag som kan vise en form for rituell revival og et behov for mytologier i egen samtid.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSort maskerade : Gothkulturens teatralitet og ritualitet - belyst gjennom Wave-Gotik-Treffenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorBirkeland, Gurien_US
dc.subject.nsiVDP::170en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Birkeland, Guri&rft.title=Sort maskerade&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-3859en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo4962en_US
dc.identifier.bibsys022215867en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata