Abstract
SAMMENDRAG
Denne oppgaven handler om Møllergata skoles musikkorps som sosial arena. Temaet for oppgaven er musikk og identitet. Jeg har analysert korpset som en sosial arena og sett på hva som påvirker de sosiale relasjonene som finnes der. Materialet jeg har basert meg på er et resultat av feltarbeid i korpset. Våren 2003 fulgte jeg korpsøvelsene og intervjuet 13 av musikantene som spilte der. Gjennom oppgaven har jeg vært opptatt av at musikantenes stemme skal komme fram.
Historiene som har kommet fram gjennom intervjuene og kunnskapen jeg tilegnet meg under observasjonen, har gitt meg et bredt bilde av korpset. Analysen er delt i tre, med utgangspunkt i hva som påvirker de sosiale relasjonene i korpset. Denne grupperingen er gjort for å lette analysearbeidet. Til sammen tegner analysekapitlene et bilde av det sosiale miljøet korpset representerer.
I første analysekapittel, Kulturell identitet og gruppetilhørighet, tar jeg utgangspunkt i musikantenes fortellinger og ser på elementer som påvirkes deres kulturelle identitet og deres opplevelse å tilhøre den sosiale gruppa som korpset utgjør. Kapitlet ser på hvordan sosiale relasjoner i korpset utarter og utvikler seg med utgangspunkt i fire elementer som synes å ha en innvirkning på tilhørigheten. Disse elementene er samspill og samarbeid, trygghet og tilhørighet, felles opplevelser og referanserammer og konkurranse.
I andre analysekapittel, Møllergata skoles musikkorps som kulturmøtearena, ser jeg på hvordan musikantene opplever det å være en del av et flerkulturelt miljø. Kapitlet ser på hvilken betydning etnistitet tilegnes i forhold til sosiale relasjoner. Analysen viser at etnisitet er en identitet som i liten grad kommuniseres. I den grad musikantene snakker om etnisitet og det kulturelle mangfoldet, er det fordi de er stolte av det.
Siste analysekapittel, Roller i Møllergata skoles musikkorps, ser på hvilke roller som finnes i korpset. Analysen deler korpset inn i tre grupperinger som jeg har valgt å kalle lederne, de synlige og de andre. Disse tre gruppene forskjellige innvirkning på interaksjonen mellom medlemmene.