Abstract
I denne oppgava har jeg undersøkt jegertradisjonen fra 1800-tallet som en tradisjon om helter. Mitt utgangspunkt er at vi idag gjerne oppfatter jakt som en selvsagt og positiv del av vår kultur. Jeg ser jakt som en kulturens strategi i møte med vill natur hvor jegeren synliggjør forholdet kultur-natur. Min undersøkelse har vist at på 1800-tallet så var det jegeren og ikke naturen han møtte, som ble heroisert. Grunnen til dette var at han kjempet mot det som ble oppfattet som overmektige naturkrefter. Denne kampen var nødvendig i samfunnet og han kjempet på en beundringsverdig måte, som en ekstremversjon av den tradisjonelle mannsrollen. I materialet er det særlig to sider ved naturen som eksemplifiserer denne som truende, nemlig det overnaturlige og bjørnen, og jeg har undersøkt hvordan jegeren takler hver av disse truslene. Fordi jegeren hadde nærkontakt med det overnaturlige, så havnet han i situasjoner som folk flest ville holde seg unna. Han taklet disse situasjonene på en beundringsverdig måte som viste at han evnet å gjøre seg en plass i dette truende landskapet. Bjørnen var en trussel mot det verdifulle husdyrholdet i lokalsamfunnet fordi den drepte husdyr, samtidig som bjørnen også var istand til å drepe mennesker hvis den såret spesielt. Mannen som trådte inn i bjørnejegerrollen, med usikker børse, kjempet for en god sak ved å jakte på bjørn. Han som sloss med bjørnen og risikerte sitt eget liv i kampen med den, inkarnerte den ultimate helterollen når denne kampen kunne settes i forbindelse med fellesskapets beste. jeg har vist at jegere generelt og bjørnejegere spesielt ekstremliggjorde lokalsamfunnenes nødvendige kamp mot overmektige naturkrefter og derfor ble oppfattet som helter.Og jeg har vist at fordi jegere bidro til å forbedre menneskenes eksistensgrunnlag, så kunne de oppfattes som kulturhelter. Materialet jeg har brukt er hentet fra Norsk Folkeminnelags skrifter (utgitte bøker av Norsk Folkeminnelag), Norsk Folkeminnesamling(arkiv ved Insitutt for kulturstudier ved Universitetet i Oslo, inneholdende innsamlet tradisjonsmateriale fra hele landet) og Ord og Sed (serie med svar på utsendte spørrelister om ulike temaer).