Abstract
Nonneordenen innen theravŒda-buddhismen d¸de ut en gang på begynnelsen av 1000-tallet. Med dette mistet kvinner på Sri Lanka, men også i andre land hvor theravŒda-buddhismen er den rådende tradisjonen, muligheten til å velge et liv som nonne (bhikkhun´). Nå kan man imidlertid i dagens Sri Lanka observere stadig flere kvinner som har forlatt leklivet til fordel for et liv i mer eller mindre klosterliknende omgivelser. På Sri Lanka i dag finner vi to hovedgrupper buddhistiske kvinnelige religi¸se spesialister: Leknonner (dasa s´l mŒtŒer) og nylig ordinerte nonner (bhikkhun´er).
Sri Lanka er kjent for de fleste nordmenn, og nordmenn og Norge er kjent på Sri Lanka. Fokuset er imidlertid som regel på den snart 30 år lange borgerkrigen og Norges omstridte rolle som fredsforhandler. Det er liten eller ingen oppmerksomhet i det internasjonale mediebildet rundt de singalesiske kvinnene. !000 år har gått siden sist gang kvinner på Sri Lanka fikk v¿re en del av det buddhistiske klostervesenet. !000 år med fortielse og manglende mulighet til å spille en legitim og anerkjent rolle som buddhistiske religi¸se spesialister, bhikkhun´er. De siste ti åra har vi imidlertid v¿rt vitne til et oppr¸r mot disse manglende mulighetene: Kampen for en reintroduksjon av nonneordenen i theravŒda-buddhismen. Denne kampen har prim¿rt blitt anf¸rt av feminister, lek og l¿rd.
Denne studien har et dobbelt siktemål: Å se hvorvidt singalesiske kvinner som har forlatt leklivet bryter med den normative buddhismens idealer. Dernest å kartlegge hvilke faktorer som legger f¸ringer for holdningene til kvinnelig «verdensfornektelse». Sp¸rsmål jeg s¸ker å besvare er: I hvilken grad er singalesiske nonners tro, handlig og holdning et speilbilde av tidligere nonners tro, handling og holdning? Hva slags religi¸se ambisjoner har nonnene sammenliknet med leknonnene og munkene (bhikkhuene)? Hvordan er erkjennelsen og anerkjennelsen av nonnenes eksistens hos myndigheter, munker og lekfolk? Og sist: Hvordan virker politisk¸konomiske og materielle betingelser inn på synet på kvinnelige «verdensfornektere» og deres muligheter?