Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:22Z
dc.date.available2013-03-12T11:19:22Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-11-28en_US
dc.identifier.citationHåland, Espen. Enevelde av Guds nåde. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24062
dc.description.abstractSammendrag Den 18. oktober 1660, utenfor Københavns slott, ble Frederik 3. hyllet som eneveldig hersker over kongeriket Danmark-Norge. Den eneveldige eller absolutte statsformen var dermed en realitet, og Frederik 3. fikk tittelen eneveldig konge av Guds nåde . Utgangspunktet for denne hovedfagsoppgaven er forholdet mellom religion og politikk under de to første dansk-norske eneveldige herskerne Frederik 3. (eneveldig konge 1660-1670) og Christian 5. (1670-1699). Mitt studie av dette forholdet er imidlertid avgrenset til en undersøkelse av det religiøse innholdet i eneveldets kongeideologi. Oppgavens problemstilling har derfor vært spørsmålet om hvilke ideer og verdier eneveldets kongeideologi bygde på? En slik analyse kan også avgjøre i hvor stor grad eneveldets legitimitet hvilte på religiøse forestillinger, og samtidig hvordan eneveldet brukte religionen til å underbygge og legitimere sin maktstilling i det dansk-norske samfunnet på 1600-tallet. Det er først og fremst to historiske tekster som har dannet kildegrunnlaget for min analyse av det unge dansk-norske eneveldets kongeideologi. Disse er Frederik 3.s kongelov av 1665, og beskrivelsen av Christian 5.s salvingsseremoni i 1671. Ettersom Frederik 3.s kongelov var eneveldets grunnlov, er dette dokument en viktig kilde når eneveldets offisielle kongeideologi skal studeres. Christian 5.s salvingsseremoni i 1671 var den første innsettelsesseremonien til en eneveldig konge, og dermed en av de viktigste seremonielle begivenhetene under det unge dansk-norske eneveldet. Min oppgave har vært å identifisere en religiøs kongeideologi i disse to dokumentene. Jeg har i tillegg studert det unge dansk-norske eneveldet i lys av klassiske religionshistoriske studier av det sakrale kongedømmet i oldtidens Midtøsten. Dette for å kunne belyse Frederik 3.s og Christian 5.s eventuelle sakrale karakter. I denne hovedfagsoppgaven hevder jeg at kongeideologien under Frederik 3. og Christian 5. var en religiøst betonet kongeideologi, og at eneveldets legitimitet i stor grad hvilte på religiøse forestillinger. Ideologiens hovedfunksjon var å legitimere og underbygge enveldets maktstillingen, og religionen var utgangspunktet for denne legitimeringen. Betegnelsen det sakrale kongedømmet festes særlig til oldtidens kongedømmer i Midtøsten. Jeg vil imidlertid hevde at denne betegnelsen også kan benyttes på det dansk-norske enveldet under Frederik 3. og Christian 5.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEnevelde av Guds nåde : Religion og Kongeideologi under det unge dansk-norske eneveldet (1660-1699)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorHåland, Espenen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Håland, Espen&rft.title=Enevelde av Guds nåde&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-4729en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo7624en_US
dc.contributor.supervisorAnne Stensvolden_US
dc.identifier.bibsys030124271en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata