Abstract
Sammendrag
Jeg har i denne oppgaven tatt for meg arbeidene til Ibraheem Sulaiman, en muslimsk intellektuell som siden begynnelsen av 1970-tallet har deltatt aktivt i debatten om islams betydning for det nigerianske samfunnet. Formålet med oppgaven er å gi et bilde av Ibraheem Sulaimans visjon av en fremtidig islamsk stat i Nigeria, og gjøre rede for de argumentene han bruker for å begrunne behovet for en slik stat. Jeg ønsker også å knytte hans ideer til islamistisk ideologi om staten, og vurdere Sulaiman i lys av forskningslitteratur om islamisme. Samtidig vil jeg forsøke å påvise hvordan forhold fra nigeriansk historie og samtid har påvirket Sulaimans ideologi.
Jeg vil innlede oppgaven med å presentere tema og begrunne begrepsbruk. Videre vil jeg i kapittel 2 gi en kort oversikt over sentrale hendelser i Nigerias historie etter 1800, med spesiell vekt på opprettelsen av Sokotokalifatet og britenes kolonialisering av landet. Jeg oppfatter det som viktig å kjenne til disse prosessene for å forstå Ibraheem Sulaimans arbeider. Videre vil jeg i kapittel 3 presentere Ibraheem Sulaiman ved å peke på sentrale forbindelser han har og har hatt innenfor det muslimske samfunnet i Nigeria.
Hovedtemaet i Ibraheem Sulaimans arbeider er behovet for å islamisere samfunnet og opprette en islamsk stat. Jeg oppfatter hans argumentasjon i denne sammenhengen som todelt. Samtidig som Sulaiman viser til muslimenes evige forpliktelser overfor Gud, peker han også på at et liv i overensstemmelse med islam vil løse nasjonens og individenes ulike problemer. Jeg vil i kapittel 4 gjøre rede for utvalgte aspekter ved Ibraheem Sulaimans bilde av en fremtidig islamsk stat, som står i kontrast til den nigerianske statens forhold til religion i dag. Sulaiman hevder at spesielt lovgivning, politikk og moral må islamiseres, og jeg vil i denne sammenhengen gå nærmere inn på den rolle han tillegger prinsipper og praksis fra Sokotokalifatet.
I kapittel 5 vil jeg peke på likheter mellom Sulaimans ideer om en islamsk stat og islamisering og islamistisk ideologi. Jeg oppfatter forståelsen av doktrinen om tawhid, Guds enhet, som grunnleggende i Sulaimans ideologi, som hos andre islamistiske ideologer. Jeg vil også påpeke samsvar mellom hans syn på nasjonalstaten, imperialisme og vestlige verdier og synspunkter i islamistisk ideologi. Jeg vil også trekke inn vurderinger av islamistisk politisk teori og se Sulaimans arbeider i lys av disse. I kapittel 6 vil jeg gi en kort oppsummering, og avslutningsvis kommentere Ibraheem Sulaimans betydning som representant for en generasjon muslimske intellektuelle som på 1970-tallet tilførte det muslimske samfunnet i Nigeria nye perspektiver.