Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:33Z
dc.date.available2013-03-12T11:19:33Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-08-16en_US
dc.identifier.citationNødtvedt, Eva. En mester og hans disipler. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24043
dc.description.abstractBetegnelsen sufisme viser til den islamske, mystiske tradisjonen, som gjennom århundrene har eksistert side om side med legalistisk islam. Forholdet mellom de to har variert opp gjennom historien. Også i dag er sufismen kontroversiell i flere muslimske land, mens i andre land igjen inngår den som en naturlig del av det islamske uttrykket. Sufismen har i takt med den stadig økende innvandringen fra muslimske land også funnet veien til Vesten. Den er representert ved forskjellige sufiordener, som alle har sitt særpreg. En av disse ordenene er Nimatullahi, som har sin opprinnelse i Iran. Dagens mester, Dr. Javad Nurbakhsh, emigrerte til Vesten i 1979 i kjølvannet av den islamske revolusjonen i Iran og har siden ledet ordenen fra sitt eksil i USA, deretter England. Ordenen har under Dr. Nurbakhsh ekspandert både i Iran og i Vesten, og er i dag en av de største persiske sufiordenene i verden. Ordenen har lokale grupper i Oslo og Stockholm i tillegg til flere andre land i Europa. Formålet med denne oppgaven er å belyse forskjellige sider ved en sufiorden som i de senere år har spredd seg til Vesten og som har tiltrukket seg mange vestlige disipler. Fokuset for oppgaven er forholdet mellom mesteren og disiplene i denne ordenen. Til grunn for denne oppgaven ligger intervjuer, oppsøkende virksomhet og deltagende observasjon. Jeg har intervjuet ordenens mester, mesterens sønn og arvtaker og disipler i Norge og Sverige. I tillegg til intervjuene har jeg også hatt fruktbare samtaler med disipler og nære medarbeidere av mesteren. Jeg har besøkt mesteren på hans tilholdssted i England og jeg har ved flere anledninger oppsøkt ordenens sufihus i Stockholm, London og Tehran. Ved disse anledningene har jeg hatt rikelige anledninger til å observere ordenens praksis. Jeg begynner oppgaven med å skissere den historiske og religionshistoriske bakgrunnen i Iran. Jeg viser til at Iran historisk sett er et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn. Jeg redegjør så for islams inntog og fremveksten av sufismen. Deretter ser jeg på Nimatullahi-ordenen og dens utvikling i Iran. Jeg gjør rede for ordenens praksis og lære og vier spesiell oppmerksomhet til forholdet mellom mesteren og hans disipler. Avslutningsvis forsøker jeg å plassere ordenen og sufismen i det religiøse bildet i Vest-Europa i dag.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn mester og hans disipler : en studie av den persiske sufiordenen Nimatullahi i Vest-Europaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-05-26en_US
dc.creator.authorNødtvedt, Evaen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nødtvedt, Eva&rft.title=En mester og hans disipler&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18643en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo64429en_US
dc.contributor.supervisorKari Vogten_US
dc.identifier.bibsys071592660en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24043/1/MicrosoftxWordx-xHelexoppgavenx1.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata