Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:18:57Z
dc.date.available2013-03-12T11:18:57Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-02en_US
dc.identifier.citationVaaland, Solveig. Tech Noir. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24021
dc.description.abstractSammendrag Jeg har tatt utgangspunkt i en science fiction-film for å se på teknologikritikk i science fiction-sjangeren. Filmen er Terminator 2: Judgement Day. Med utgangspunkt i forskjellige tilnærmingsmåter til analyse av religion i film, hovedsakelig teologisk, mytologisk og ideologisk filmkritikk, har jeg sett etter kristne mytefragmenter i filmen. Jeg har brukt tre analysekategorier: Syndefall, Kristus-figurer og Apokalypse, og har undersøkt hvordan filmen kommuniserer teknologikritikk gjennom referanser til kristne myter. I analysen av T2 har jeg sett menneskets kunnskapstørst i filmen, i lys av bibelfortellingen om Adam og Eva som spiser av kunnskapens tre i Edens hage. Her har jeg vektlagt det forførende og bedragerske aspektet som ondskapen har (representert av teknologi i form av roboten), og jeg har sammenlignet dette med teknologiens plass i T2. Teknologi er knyttet til synd, dette finner vi både igjen i sammenstillingen av filmens narrativ med syndefallet og i analysen av John Connor og T-800 som Kristus-figurer. T-800 som Kristus-figur bærer den ”teknologiske synden” og ofrer seg for menneskeheten, og ved at han senkes ned i metallbadet forsvinner den syndige teknologien og blir tilintetgjort. John Connor kan sies å kunne klassifiseres som Kristus-figur i kraft av mytologien som er spunnet rundt ham som en fremtidig menneskehetens frelser. Kampen mellom det gode og det onde som utspiller seg i T2, kan klart sammenlignes med kampen mellom Gud/Jesus og djevelen i den kristne apokalypseforestillingen. Det er også en tydelig sammenheng mellom forestillinger i T2 og apokalyptiske forestillinger i den amerikanske kulturen. De religiøse forestillingene legger et rammeverk for den frykten for verdens undergang som T2 formidler. Denne frykten har sitt grunnlag i forestillinger om at det foregår en kamp mellom det gode og det onde. To mektige fiender er låst/bundet i en kamp på liv og død for å kontrollere universet. Ifølge fiendenes karakter som motpoler i en dualistisk maktkamp, kan det bare bli en vinner. Jeg har også undersøkt hvordan de dypere strukturene i filmen er med på å underbygge teknologikritikken. Her ser vi at teknologien som framstilt i T2 settes i forbindelse med kaos og død. Videre har jeg sett T2 i lys av teorier om fremmedgjøring. Her ser man sydelig at filmen formidler en redsel for den autonome teknologien og fremmedgjøringen av mennesket i det teknologiske samfunnet. Jeg har også sett T2 i lys av moderne teorier om instrumentell rasjonalisme. T2 problematiserer det å ha et instrumentelt syn på verden og andre mennesker, der alt blir målt i nytteverdi.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTech Noir : Religionsvitenskapelige perspektiver på teknologikritikk i science fiction-sjangerenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorVaaland, Solveigen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vaaland, Solveig&rft.title=Tech Noir&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16017en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo58221en_US
dc.contributor.supervisorAnne Stensvolden_US
dc.identifier.bibsys071337989en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24021/2/MicrosoftxWordx-xH-oppgave-sv-070431.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata