dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:18:57Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:18:57Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-05-02 | en_US |
dc.identifier.citation | Vaaland, Solveig. Tech Noir. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/24021 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Jeg har tatt utgangspunkt i en science fiction-film for å se på teknologikritikk i science fiction-sjangeren. Filmen er Terminator 2: Judgement Day. Med utgangspunkt i forskjellige tilnærmingsmåter til analyse av religion i film, hovedsakelig teologisk, mytologisk og ideologisk filmkritikk, har jeg sett etter kristne mytefragmenter i filmen. Jeg har brukt tre analysekategorier: Syndefall, Kristus-figurer og Apokalypse, og har undersøkt hvordan filmen kommuniserer teknologikritikk gjennom referanser til kristne myter. I analysen av T2 har jeg sett menneskets kunnskapstørst i filmen, i lys av bibelfortellingen om Adam og Eva som spiser av kunnskapens tre i Edens hage. Her har jeg vektlagt det forførende og bedragerske aspektet som ondskapen har (representert av teknologi i form av roboten), og jeg har sammenlignet dette med teknologiens plass i T2. Teknologi er knyttet til synd, dette finner vi både igjen i sammenstillingen av filmens narrativ med syndefallet og i analysen av John Connor og T-800 som Kristus-figurer. T-800 som Kristus-figur bærer den ”teknologiske synden” og ofrer seg for menneskeheten, og ved at han senkes ned i metallbadet forsvinner den syndige teknologien og blir tilintetgjort. John Connor kan sies å kunne klassifiseres som Kristus-figur i kraft av mytologien som er spunnet rundt ham som en fremtidig menneskehetens frelser. Kampen mellom det gode og det onde som utspiller seg i T2, kan klart sammenlignes med kampen mellom Gud/Jesus og djevelen i den kristne apokalypseforestillingen. Det er også en tydelig sammenheng mellom forestillinger i T2 og apokalyptiske forestillinger i den amerikanske kulturen. De religiøse forestillingene legger et rammeverk for den frykten for verdens undergang som T2 formidler. Denne frykten har sitt grunnlag i forestillinger om at det foregår en kamp mellom det gode og det onde. To mektige fiender er låst/bundet i en kamp på liv og død for å kontrollere universet. Ifølge fiendenes karakter som motpoler i en dualistisk maktkamp, kan det bare bli en vinner. Jeg har også undersøkt hvordan de dypere strukturene i filmen er med på å underbygge teknologikritikken. Her ser vi at teknologien som framstilt i T2 settes i forbindelse med kaos og død. Videre har jeg sett T2 i lys av teorier om fremmedgjøring. Her ser man sydelig at filmen formidler en redsel for den autonome teknologien og fremmedgjøringen av mennesket i det teknologiske samfunnet. Jeg har også sett T2 i lys av moderne teorier om instrumentell rasjonalisme. T2 problematiserer det å ha et instrumentelt syn på verden og andre mennesker, der alt blir målt i nytteverdi. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Tech Noir : Religionsvitenskapelige perspektiver på teknologikritikk i science fiction-sjangeren | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-25 | en_US |
dc.creator.author | Vaaland, Solveig | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::153 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vaaland, Solveig&rft.title=Tech Noir&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-16017 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 58221 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Anne Stensvold | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071337989 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24021/2/MicrosoftxWordx-xH-oppgave-sv-070431.pdf | |