Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:33Z
dc.date.available2013-03-12T11:19:33Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-03-27en_US
dc.identifier.citationWeigård, Ellen Mir. "...ei kristen og moralsk oppseding..."?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24014
dc.description.abstractKRL ble høsten 1997 innført som obligatorisk fag i grunnskolen og erstattet dermed de tidligere fagene kristendomskunnskap og livssynskunnskap. I tråd med enhetsskoletanken skulle faget samle alle elever til felles religionsundervisning og på den måten bidra til en felles kunnskapsbase i befolkningen. Allerede fra tidlig planleggingsfase ga flere religions- og livssynsminoriteter uttrykk for sine bekymringer angående det nye faget. Konflikten, som startet i 1995, pågår fremdeles, og den har vært så dyp at KRL-saken har blitt prøvd rettslig både nasjonalt og internasjonalt. Denne oppgaven er en grundig undersøkelse av religions- og livssynsminoriteters holdninger til KRL-faget. Blant de fremste kritikerne finner vi Human-Etisk Forbund, Islamsk Råd Norge, Buddhistforbundet og Det Mosaiske Trossamfund. Deres motstand mot faget knytter seg hovedsakelig til formålet, innholdet, metodene og fritaksmulighetene. Det som skal være et åpent og inkluderende fellesfag oppleves av minoritetene som et kamuflert kristendomsfag, blant annet på grunn av skolens formålsparagraf, som sier at opplæringen skal gi elevene ”ei kristen og moralsk oppseding”. Når det gjelder innholdet i faget, mener minoritetene at kristendommen har en for stor plass på bekostning av lærestoff om andre tradisjoner. Dessuten mener de at metodene i faget på forskjellige måter legger opp til forkynnelse. Når fritaksretten fra faget i tillegg er begrenset, opplever minoritetene at deres rettigheter ikke blir ivaretatt. Problemene viser seg å være dels av fagdidaktisk art, dels av juridisk art. Det vil si at faget står ovenfor pedagogiske så vel som menneskerettslige utfordringer. Min antagelse er at disse to nokså ulike problemområdene kan løses ved å endre det faglige grunnlaget for KRL-faget og ved å endre tilnærmingsmåte til religionsundervisningen. Derfor har jeg tatt en titt på deler av den religionspedagogiske diskusjonen her hjemme og argumenterer for at teologi viker plassen for religionshistorie som basisfag for KRL. Dessuten mener jeg at den norske debatten med fordel kan hente inspirasjon fra religionsundervisningsprosjekter i England, der de har lang erfaring med lignende problemstillinger. Jeg har undersøkt to modeller derfra som springer ut fra en tilnærming som legger mer vekt på dialog enn på kunnskapstilegnelse. En slik tilnærming mener jeg er nødvendig for å skape et fag som tilfredsstiller ulike behov i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"...ei kristen og moralsk oppseding..."? : en fagdidaktisk undersøkelse av religions- og livssynsminoriteters holdninger til grunnskolefaget Kristendoms-, religions- og livssynskunnskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-06-14en_US
dc.creator.authorWeigård, Ellen Miren_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Weigård, Ellen Mir&rft.title="...ei kristen og moralsk oppseding..."?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15014en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo55389en_US
dc.contributor.supervisorSigurd Hjeldeen_US
dc.identifier.bibsys070819475en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24014/1/masteroppgavexxWeigard.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata