Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1517-1536 of 2300
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Tittel: Opplevelser av Botoxbehandling ved spastisk dysfoni. Bakgrunn og formål: Spastisk dysfoni er en sjelden diagnose der den mest anvendte behandlingsformen er injisering med det kontroversielle stoffet Botox i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Dette prosjektet tar sikte på å gi et innblikk i hvordan foreldre som har kommet til Norge som flyktninger opplever samarbeidet med skolen om eget barns opplæring. Årsaken til et slikt tema er at minoritetsforeldre ofte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for å se på studenter som har et hørselstap og deres opplevelse av studiehverdagen var at foreliggende tall anslo at flere nordmenn i dag tar høyere utdanning, og at en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn og formål I Norge i dag, tilbringer små barn hovedtyngden av sin våkne tid i barnehagen. Dette fører til at barnehagepersonalet utgjør en stor del av den voksenkontakten barnet får. De får derfor stor betydning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn: Tilpasset opplæring og inkludering er overordnede prinsipp for skolens virksomhet. Likevel har få forskere analysert begrepet tilpasset opplæring inngående. Det hevdes at begrepet tilpasset opplæring er politisk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn, formål og metode: Det er et økende antall barn med minoritetsspråklig tilhørighet i Osloskolen. Opplæring i norsk som andrespråk er en avgjørende faktor for at disse barna skal få et likeverdig skoletilbud og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Tittel "Opplæring på vei inn i og ut av en kriminell løpebane" Bakgrunn, formål og problemstilling En undersøkelse gjort av FAFO (2003) viser til karakteristika ved kriminelle hvor det blant annet avdekkes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)BAKGRUNN OG FORMÅL: Mennesker med utviklingshemning utgjør den største gruppen funksjonshemmede i samfunnet vårt, en gruppe som kjennetegnes ved dens mangfold og individuelle forskjeller. Siden de er sortert under én ...
-
Opplæringsloven § 2-6 – Fra paragraf til praksis. Evaluering av opplæringspraksis etter opplæringsloven § 2-6 for elever med cochleaimplantat i fellesskolen.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)Elever med cochleaimplantat (CI) er en forholdsvis ny og liten gruppe elever i fellesskolen. Med mulighet for oppfattelse av talespråket, har CI bidratt til nye forutsetninger for opplæring for døve og sterkt tunghørte. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Tema, bakgrunn og formål Tema for oppgaven er flerkulturell oppvekst og hvordan det påvirker familierelasjoner, vennskapsrelasjoner og identitetsutvikling. Bakgrunnen for valg av tema er at det er behov for økt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn og føremål Undersøkinga er ein delstudie knytt til studien ”Ut med språket” (UMS). UMS-studien er eit samarbeid mellom Statped Vest, Universitetet i Bergen og ein kommune i kvart av fylka, Rogaland, Hordaland, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunn, formål og problemstilling Premature barn og deres utvikling er de siste tiårene blitt et svært aktuelt tema innenfor forskningen. Dette er ikke fordi det fødes så mange flere premature barn nå enn før, men fordi så ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Bakgrunn og formål:Denne masteroppgaven er en del av det longitudinelle forskningsprosjektet «Internasjonalt adopterte barns språkutvikling fra 4-13 år». Prosjektet er ledet av Anne-Lise Rygvold, førsteamanuensis ved ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Bakgrunn og formål: Denne masteroppgaven er en del av det longitudinelle forskningsprosjektet «Internasjonalt adopterte barns språkutvikling fra 4-13 år». Prosjektet er ledet av Anne-Lise Rygvold, førsteamanuensis ved ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn, formål og problemstilling: Oppgaven er knyttet opp mot forskningsprosjektet ”Child Language & Learning” ved Institutt for Spesialpedagogikk, der et av målene er å beskrive og følge barns språkutvikling fra ...