Finn tittel
Viser treff 1199-1218 av 2300
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Dette prosjektet ble utarbeidet med utgangspunkt i problemstillinger relatert til logopeders kartlegging av flerspråklige barn. En særlig utfordring oppstår dersom man vurderer flerspråklige barns språkferdigheter ved å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)More and more, schools all over the world are meeting the culturally and linguistically diverse classroom. Whilst this growing phenomenon offers an abundance of new experiences and learning opportunities to students and ...
-
Ledelse av prosedyrer for dysfagi i norske sykehjem: En nasjonal spørreundersøkelseBegrenset tilgang (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Sammendrag kappen: Formålet med masterprosjektet, har vært å beskrive ledelse av prosedyrer for beboere med spise-/ svelgevansker (dysfagi), i norske sykehjem. Teoretisk forankring: I oppgaven tas det utgangspunkt i en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)For at foreldre og fagpersonar skal vite kva eit barn meistrar, og kva utviklingsnivå det har, er det behov for kartlegging. Kartlegging legg grunnlaget for at tiltak og arbeidsoppgåver vert lagt på eit riktig nivå, og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Jeg har arbeidet i barnehage i flere år og har sett mange barn som sliter i samhandling med andre både i lek og andre samhandlingsarenaer. Mange ganger har jeg tenkt på hva en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Bakgrunn, tema og formål Barn med milde-til-moderate hørselsnedsettelser er en gruppe som er lite forsket på, fremfor alt i Norge, og vi vet ikke like mye om denne gruppen som de med større hørselsnedsettelse. Vi vet at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn, formål og problemstilling: Internasjonale leseundersøkelser har vist at elever i norske skoler skårer dårligere enn elever i land vi naturlig sammenligner oss med. Entydige forskningsfunn slår fast at språklig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål Prosjektet ”ICF i spesialpedagogisk klinikk” er et samarbeid mellom Bredtvet kompetansesenter og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Denne oppgaven er en del av prosjektet. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn for oppgaven: Oppgaven er knyttet opp mot prosjektet ”Språkutvikling hos barn med Down syndrom” ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Undersøkelsen er en substudie knyttet til forsker gruppa ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Gode leseferdigheter er viktig for kunnskapsutvikling, for emosjonell og sosial utvikling og for senere å kunne tilpasse seg samfunnet (Lyster & Frost, 2008). Forskning viser at barn som strever med å lese oftere viser ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Bakgrunn Temaet i denne oppgaven har vært elevers leseferdigheter, deres vokabularkunnskap og deres non-verbale evnenivå og hvordan disse tre fenomenene innvirker på hverandre. Å kunne lese er en forutsetning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Det er de svake leserne som er tema i denne undersøkelsen. Avkoding og forståelse er de to sentrale prosessene i lesing (Gough & Tunmer, 1986), og denne undersøkelsen retter seg mot barn som har vansker med avkodingen. Den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)«Hvilke faktorer kan ha betydning for å utvikle leseforståelse hos barn med moderate til alvorlige hørselstap eller døvhet som er 6-9 år?» I relasjon til leseforståelse er det fokusert på pragmatiske, leksikalske og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Oppgavens problemstilling er følgende: Hvordan er leseforståelsen hos internasjonalt adopterte syvåringer sammenlignet med norskfødte jevnaldringer? Det ble valgt en kvantitativ analyse med et deskriptivt,ikke-eksperimentelt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunn for valg av oppgave: Leseforståelse er en grunnleggende ferdighet som er gjennomgående i alle fag og områder i læreplanen for grunnskolen, LK06. Å kunne lese omfatter både å kunne finne informasjon i ulike tekster, ...
-
Leseforståelse og sosioøkonomisk status : hvordan dokumenteres sammenhengen mellom leseforståelse og sosioøkonomisk status blant barn og unge i nyere forskning?Begrenset tilgang (Master thesis / Masteroppgave, 2009)Flere undersøkelser, deriblant PISA, har vist at barn fra ulike sosioøkonomiske grupper varierer med hensyn til leseforståelse, noe som påvirker deres fremtidige utdanningsmuligheter. Disse forskjellene fremkommer på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Forskningsprosjektet BetterReading ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo har utviklet et måleverktøy med navnet Sentence Verification. Testen går ut på at barnet skal lese enkle setninger og vurdere ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Tittel: Lesekompetanse eller lesevansker - Hvordan kan skoler forebygge lesevansker? Leseopplæring i Osloskolen - 2. trinn skoleåret 2001/2002 Et nærmere blikk på skoler med gode leseresultater, og en sammenligning med ...