Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:09Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-02en_US
dc.identifier.citationBerg, Julie Tellander. Sayyida Nafisas helligdom i Kairo . Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23993
dc.description.abstractSayyida Nafisas helligdom i Kairo er stedet hvor feltarbeidet har foregått, dette ble gjort i skoleåret 2002-2003 og i vårsemesteret 2004. Det finnes lite skriftlig materiale om enkelte av temaene, derfor er mye mitt eget. Sayyida Nafisa levde 760-824 e. Kr. Hun var opprinnelig fra Mekka, men flyttet til Kairo i Egypt da hun var 44 år gammel. Hun levde fromt hele sitt liv, og ble høyt elsket av folket i Kairo. Etter en tid ble graven hedret med en moskébygning, men akkurat når den ble bygget er usikkert. Hun utførte mirakler både mens hun levde og etter sin død. Jeg ser på klasseforskjeller blant dem som kommer til helligdommen, spesielt kvinnene, og hva slags rolle klasseforskjeller spiller for troen og de religiøse ritualer som foregår. Jeg har intervjuet en del kvinner (og enkelte menn) som kommer til Sayyida Nafisa, alle de ansatte i helligdommen, fire sufisheikher og flere sheikher ved al-Azhar i Kairo. Sufismen i Kairo er også et av temaene jeg tar for meg, ettersom sufiene har stor påvirkningskraft på intervjuobjektene mine, men også fordi sufismen står sterkt i Egypt. Baraka (velsignelse) er et annet tema knyttet til Sayyida Nafisa som jeg studerer, både hva det er og hvordan man kan få baraka. Sufiene og kvinnene mener at baraka får man ved å gå til blant annet Sayyida Nafisa, mens ulama (de religiøst lærde knyttet til al-Azhar, setet for sunnimuslimer i Egypt) ikke er enige i dette. Troen på det onde øyet, hva det onde øyet er og hvordan man kan få det og bli kvitt det blir gjort til gjenstand for undersøkelser. Igjen hersker det en uenighet mellom ulama på den ene siden og sufiene og kvinnene på den andre. I tillegg er det en sammenheng mellom Sayyida Nafisa og det onde øyet, det er nemlig de samme surer (korankapitler) som brukes til å be til Sayyida Nafisa som også brukes til å få hjelp og beskyttelse mot det onde øyet. Fordi mange bruker ordet helgen i forbindelse med islam, har jeg en diskusjon om bruken av ordet helgen. Det er viktig hvilke ord egypterne selv bruker og hvilke oversettelser av disse som finnes, og jeg kommer til den konklusjonen at jeg selv ikke vil bruke begrepet helgen, men wali, som er beskrevet som venn av Gud , en som er nært knyttet til Gud, men som ikke er kanonisert etter sin død. En wali kan ifølge sufiene og kvinnene gjøre mirakler, mens ulama hevder at ingen mennesker kan utføre mirakler. Helbredelsesritualer og grunnen til at disse foregår, hva man kan be om hjelp til, hvem det bes til og selve utførelsen av miraklene er viktig for å få et komplett bilde av Sayyida Nafisa og troen knyttet til henne. Mennesker kommer til Sayyida Nafisa for å få hjelp til alt fra hverdagslige problemer til alvorlige sykdommer. I helligdommen ber de om hjelp direkte fra Sayyida Nafisa, eller fra Gud med Sayyida Nafisa som mellomledd. Som takk for hjelp mennesker har fått kommer det mange votivgaver til helligdommen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSayyida Nafisas helligdom i Kairo : historie, ritualer og mirakleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-03-12en_US
dc.creator.authorBerg, Julie Tellanderen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Berg, Julie Tellander&rft.title=Sayyida Nafisas helligdom i Kairo &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12580en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo39910en_US
dc.contributor.supervisorKari Vogten_US
dc.identifier.bibsys061111309en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata