Abstract
SAMMENDRAG
Hva får vestlige, kristne kvinner og menn til å dra til Hebron og At-Tuwani på den palestinske Vestbredden, der de med livet som innsats arbeider ikke-voldelig til støtte for den palestinske lokalbefolkningen? Temaet for denne masteroppgaven er å undersøke motivasjonen, metodene og målene til medlemmer i fredsgruppa Christian Peacemaker Teams (CPT) og å se nærmere på deres virkelighetsforståelse. CPT ble opprettet som en fredsgruppe med forankring i mennonittenes etterfølgelseskristendom og pasifisme, og har i dag team av fredsarbeidere i flere av verdens tøffeste konfliktområder. I Hebron og At-Tuwani er konfliktene mellom palestinske sivile, israelske militære og israelske ideologiske bosettere til tider voldsomme. CPTs motto er «getting in the way», og CPT-erne prøver å gå i mellom og beskytte den svake parten i konflikten mot vold og urettferdighet. Ved å kommunisere med sine kirkelige nettverk rapporterer CPT om daglige voldsepisoder på grasrotnivå, og søker å engasjere sine kontakter til handling.
Den religiøse motivasjonen for å dra til Hebron og At-Tuwani som CPT-er er sterk. Ikke-vold er det tydeligste uttrykket for CPT-ernes tro, og er for dem den riktige måten å være kristen på. Frivillig å ta på seg andres lidelse er essensielt i CPT. Konfronterende ikke-vold, der man er villig til å bli skadet og kanskje dø, blir den viktigste måten man kan imøtegå vold og kjempe mot en undertrykker på. Det ikke-voldelige arbeidet i Hebron og At-Tuwani bekrefter CPT-ernes verdensbilde, der sterke krefter i verdenssamfunnet har herredømme over svakere parter, og der fredsarbeiderne som handler og lever slik de mener Jesus gjorde, allerede er del av Guds kongedømme på jord.
CPT kan karakteriseres som en fundamentalistisk gruppe. Fundamentalisme er ikke noe man vanligvis forbinder med en ikke-voldelig fredsgruppe. Men eksempelet CPT viser at fundamentalisme ikke nødvendigvis har noe med voldelig framferd å gjøre. CPTs fundamentalisme har heller ikke å gjøre med gruppens metoder, som lett oppfattes som ekstreme fordi CPT er en tredjepart som intervenerer i en konflikt som ikke angår dem direkte, og fordi de ser på ikke-vold som en kamp som i likhet med krig krever ofre og lidelse. Likevel er det altså ikke metodene som gjør CPT-erne til fundamentalister, men hvordan de ser seg selv og sin tro i forhold til omverdenen.