Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:00Z
dc.date.available2013-03-12T11:19:00Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-09en_US
dc.identifier.citationVikane, Lisa. Hjertets vei . Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23969
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg studert den kristne mystikken med utgangspunkt i tekster av Gregor Palamas og Teresa av Ávila. Jeg har arbeidet ut i fra teorien om at mystikk ikke er et isolert fenomen, men ett av mange elementer innenfor de ulike religiøse tradisjonene. Videre har jeg benyttet en hermeneutisk innfallsvinkel og sett Gregor og Teresa i lys av deres historiske og kulturelle kontekster. Oppgavens tittel Hjertets vei spiller på det jeg mener er den mest slående likheten hos Gregor og Teresa: at hjertet anses som viktigere enn fornuften i erkjennelsesteorien. Selv om de to mystikerne synes å være enige på dette punktet, har de forskjellige måter å uttrykke det på. Hovedfokuset mitt i oppgaven har vært å undersøke hvordan Gregor Palamas og Teresa av Ávila beskriver veien til den mystiske foreningen og hvilken innsikt de mener å oppnå gjennom den mystiske erkjennelsen. Begge legger de vekt på bønn, nestekjærlighet og moralsk dygd som forutsetninger for å kunne oppnå guddommelig innsikt. Videre mener de at man i siste instans er avhengig av Guds nåde for å kunne møte Gud. Gregors teologi har vært viktig for uformingen av en ortodoks religiøs identitet som på mange måter skiller seg fra vestkirkens tro og praksis. En sentral del av den ortodokse teologien er tanken om menneskets guddommeliggjøring. For Gregor er det derfor viktig å vise at mennesket har mulighet til å møte Gud i det dennesidige. Fordi Gud selv gjennom inkarnasjonen ble menneske, kan mennesket ved hjelp av bønn, moralsk livsførsel, nestekjærlighet og Guds nåde bli guddommelig. Gud er imidlertid i sitt vesen utilgjengelig for menneskene, men åpenbarer seg i form av sine uskapte energier. Gregor mener videre at det kun er gjennom en slik åpenbaring at man kan oppnå sann kunnskap. Annen sekulær kunnskap kan gi innsikt i naturen rundt oss, men kan aldri gi den hele og fulle sannheten, ettersom Gud transcenderer all menneskelig kunnskap. Teresas tekster gir en mer konkret veiledning i den mystiske bønnen enn det Gregors tekster gjør. Hun beskriver bønnens vei gjennom ulike stadier og tar utgangspunkt i egne opplevelser. Beskrivelsene vitner om et personlig forhold til Gud gjennom Kristus menneskenatur, og hun forteller om ulike visjoner av Kristus. Et karakteristisk trekk ved visjonene er en fokusering på den lidende Kristus. I oppgaven har jeg vist at lidelsen er en sentral del av vestkirkens teologi, og at lidelsesidealet særlig var fremtredende i Teresas samtid. Videre beskriver Teresa den åndelige utviklingen som en mystisk død og oppstandelse. Jeg har vist at hun både i Boken om mitt liv og Den indre borgen beskriver den mystiske veien som det å dø for verden for så å leve videre med Gud. I Den indre borgen kulminerer møtet med Gud i et åndelig bryllup hvor brudgommen er et bilde på Kristus og bruden symboliserer sjelen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHjertets vei : en studie av kristen mystikk med fokus på Gregor Palamas og Teresa av Ávilaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorVikane, Lisaen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vikane, Lisa&rft.title=Hjertets vei &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10748en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo27063en_US
dc.contributor.supervisorSigurd Hjeldeen_US
dc.identifier.bibsys051325101en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata