Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:02Z
dc.date.available2013-03-12T11:19:02Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-18en_US
dc.identifier.citationRingstad, Beate. Fra kirkegang til fellessang. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23929
dc.description.abstractTema for denne masteravhandlingen er markering av religiøse høytider, da særlig markering av adventstiden, ved en flerkulturell skole. Bakgrunnen for temaet er basert på problematikk om det norske flerkulturelle samfunnet. Som et flerkulturelt samfunn byr det på ulike utfordringer, en av utfordringene har å gjør med hvordan religiøse høytider markeres i offentlige sammenhenger. I offentlige institusjoner som norsk skole, er det tradisjon for å markere majoritetens kulturelle og religiøse høytidsdager selv om elevene består av kulturelt og religiøst mangfold. De overordnede spørsmålene i denne masteravhandlingen er hvordan lærerne og skoleledelsen ved en flerkulturell skole på Romsås legger til rette for markering av advent, og hvordan markering av adventstiden påvirker eksisterende forestilte fellesskap ved en flerkulturell skole. Videre stilles det også spørsmål til hvordan offentlig institusjoner kan anvende markering av advent som et verktøy for å inkludere religiøst og kulturelt mangfold, samtidig som kollektiv identitet opprettholdes. Interkulturell undervisning skal bidra til integrerende sosialisering ved at minoriteters kulturer, verdier og normer skal blir anerkjent og akseptert. Opplæringsinnholdet er imidlertid dominert av norsk kultur og luthersk-evangelisk kristendom. Med et mål om å gi elevene et felles assosiasjonsgrunnlag kan det imidlertid føre til vanskeligheter siden elevmassen, ved flerkulturelle skole, ikke nødvendigvis deler disse assosiasjonene. I desember 2009 og 2010 observerte jeg hvordan en flerkulturell skole markerte adventstiden. Deltagende observasjon gav utgangspunkt for intervju av lærere, en representant fra skoleledelsen og presten ved Romsås menighet. Det var viktig for alle lærerne og representanten fra ledelsen at fellesskapet på skolen ble ivaretatt under markeringen av advent. For å ivareta fellesskapet ble det viktig å tilrettelegge aktivitetene for mangfoldet. Tilrettelegging ble utført på ulikt vis, avhandlingen viser at det religiøse innhold og budskapet ble nedprioritert i løpet av adventstiden. For at den kollektive identiteten skal være representativ for mangfoldet, så blir aktivitetene under adventstiden endret for at det skal være tilpasset for det flerkulturelle.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra kirkegang til fellessang : en kvalitativ studie av religiøse høytidsmarkeringer ved en flerkulturell skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-10-06en_US
dc.creator.authorRingstad, Beateen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ringstad, Beate&rft.title=Fra kirkegang til fellessang&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29460en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo123375en_US
dc.contributor.supervisorNora Steneen_US
dc.identifier.bibsys114523657en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23929/1/Masteroppgaven.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23929/2/Masteroppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata