Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:18:15Z
dc.date.available2013-03-12T11:18:15Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-30en_US
dc.identifier.citationIrgens, Anne Christine. Home party. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23892
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om home parties, og kvinnene som deltar på disse. Det handler om hva som er årsakene til at kvinner deltar, og handler på home parties. Mange har en negativ holdning til home parties. Det gjelder også blant kvinner som deltar på dem. Jeg undersøker hvordan dette henger sammen, at man deltar og handler på home parties, når man i utgangspunktet ikke en gang har lyst til å gå. Materialet jeg analyserer, er samlet gjennom samtaler og observasjoner. Jeg har vært med på flere home parties i Oslo-området, og snakket med både nåværende og forhenværende forhandlere. Det ble sendt ut en spørreliste gjennom Stiftelsen Norsk etnologisk gransking (særemne nr. 41). Besvarelsene av denne er en viktig del av mitt materiale. På bakgrunn av dette materialet, gjør jeg en kvalitativ undersøkelse av forbindelsen mellom kvinners sosiale samværsformer, og home party som salgsform. Jeg ser på hvordan relasjonene som finnes mellom kvinner, virker drivende både på salgsformen som helhet, men også på deltagelsen og salget på det enkelte home partyet. Jeg oppfatter home party som et fenomen, med en kommersiell og en sosial side. For å oppnå en helhetlig forståelse, argumenterer jeg for at det er nødvendig å analysere begge sidene av fenomenet. Ettersom det dreier seg om en salgsform som er tilpasset kvinnelige samværsformer, er det så godt som utelukkende kvinner som deltar på home partyene. Home partyene virker innenfor rammene av tradisjonelle, patriarkalske samfunn. Av disse grunnene er det viktig å betrakte fenomenet i et kjønnsperspektiv. I home party-fenomenet, møtes og blandes interesser og sfærer, som vi vanligvis opplever som motsetninger. De kommersielle aktørenes økonomiske interesser, møter og utnytter de sosiale aktørenes sosiale interesser. Et resultat av denne sammenblandingen, er at det ene aspektet blir fortrengt på bekostning av det andre. Derfor opplever vi home parties først og fremst som en kvinnelig samværsform. Det økonomiske aspektet ved fenomenet, oppfattes som en form for underholdning av underordnet betydning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHome party : kvinner, handel og sosialt samværen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-08-24en_US
dc.creator.authorIrgens, Anne Christineen_US
dc.subject.nsiVDP::102en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Irgens, Anne Christine&rft.title=Home party&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15597en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo57983en_US
dc.contributor.supervisorBjarne Roganen_US
dc.identifier.bibsys071182497en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23892/1/Homexpartyx-xkvinnerxxkonsumxogxsosialtxsamvxr.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata