Abstract
Utgangspunktet for masterprosjektet var et oljemaleri på lerret, Maria bebudelse (91 x 74 cm, registreringsnr. 3989). Maleriet har et religiøst motiv, og kan opprinnelig ha vært ment som kirkekunst. Motivet skildrer en tradisjonell bebudelsesscene der Jomfru Maria mottar budskapet om unnfangelsen av erkeengelen Gabriel. Hendelsen bevitnes av tre småengler som tumler rundt i skyene. Kunstneren av Maria bebudelse var ukjent.
Maria bebudelse har vært i Glomdalsmuseets eie i ukjent tid, antageligvis fra begynnelsen av 1900- tallet, og har hittil aldri vært utstilt på museet. Det var lite som var kjent ved maleriets historie, og datering og proveniens var ukjent. På grunnlag av den kulturhistorisk analyse av maleriet, var det sannsynlig at maleriet hadde en opprinnelse fra 1700- tallet, og at det mest sannsynlig ikke var av norsk herkomst.
Maleriet var i en dårlig tilstand da det ankom konserveringsstudiet våren 2007. Lerretet var svært nedbrutt, og var ikke et stabilt underlag for malingslaget. Gjennom lokale behandlinger av rifter og hull, og forsterkning av sprukne oppspenningskanter med en kantdublering, ble den strukturelle integriteten gjeninnført.
Maleriet hadde vært behandlet på en måte som avspeilet en typisk tidlig konserveringspraksis, der store partier av overflaten var blitt overmalt. Etter nærmere undersøkelser ble det klart at overmalingene var påført for å fremheve det kunstneriske uttrykket, og de var utført på en estetisk tilfredsstillende måte. Med utgangspunkt i flere argumenter, ble det derfor besluttet å bevare dem.
Summary
The artwork which my masters thesis discusses, is an oil painting on canvas entitled The annunciation of the Virgin Mary (74 x 91 cm, registration nr. 3989). The painting is endowed with a religious motif and could perhaps originally have been intended as church art. The motif depicts a traditional annunciation scene where the Virgin Mary receives notice of the imminent immaculate conception from the archangel Gabriel. The event is witnessed by three small angels that romp around in the clouds above. The Artist of The annunciation of the Virgin Mary is not known.
The painting has been in the care of the Glomdal museum in Norway since the beginning of the twentieth century, yet has never thus far been displayed. There is very little historical knowledge accompanying this painting. The date of its creation and even its provenance are unknown. Artistic analyses of the paintings motif suggests that it emanates from the eighteenth century and that it is most likely not from Norway.
The painting was in a neglected condition when it arrived at the study for conservation (IAKH) in january of 2007. The canvas was severely decomposed and was not a stable base for the paintlayers.
The painting has been treated in a way which reflected typical earlier conservation practices where large parts of the surface have been painted over. After closer research was conducted it became apparent that the areas of overpaints had been applied in order to emphasize the artistic expression and that was performed in an aesthetically satisfactory way. For several reasons it was decided to keep the overpaints.