Abstract
Hele den norske EU-tilnærmingsprosessen på 1990-tallet holdt på å kollapse på grunn av norske fiskerikrav. Både i EØS-forhandlingene fra 1990-1992 og seinere i EU-forhandlingene fra 1992 til 1994 dreide kravene seg kort sagt om fire forhold: Full adgang for norske aktører i fellesmarkedet, full norsk kontroll over egne ressurser, full egenforvaltningsrett og null tilgang for utenlandske fiskere i norske soner. I EØS-forhandlingene ble fiskeri formelt sett holdt utenfor avtaleverket. I praksis ble likevel alle deler av norsk fiskeripolitikk berørt av EUs fire friheter, med unntak av reguleringer for fangsutøvelse. I EU-forhandlingene fra 1992 til 1994 krevde imidlertid EU at norsk fiskerinæring skulle integreres i fellesmarkedet, i tillegg til at Norge måtte åpne opp for å gi mer fiskeriressurser til utenlandske EU-fiskere.
Statsminister Gro Harlem Brundtland (1990-1996) ga nærmest vetorett til fiskeriminister Jan Henry ”no fish” Olsen (1992-1996) i EU-forhandlingene. Hun uttalte her at regjeringen ikke ville gå inn for en EU-avtale uten Olsens godkjenning. Dette var imidlertid ikke nok verken til å få gjennom alle norske fiskerikrav eller til å tilfredsstille fiskerinæringen og distrikts-Norge.
Da blir spørsmålet: Hvordan kunne det ene spørsmålet om fiskeri få så stor betydning i EU-debatten og i ulike forhandlinger med EU? Sett med bakgrunn i hva en EU-tilslutning innebar i praksis, var vel egentlig grunnlovstemaer, unionsspørsmål og europeisk integrering de overordnede aspektene? Med bakgrunn i dette er oppgavens problemstilling følgende: Hva gjorde fiskerispørsmålet så sentralt i norsk EU-debatt før 1994-avstemmingen?
Her ligger utgangspunktet for oppgaven: Fisken og de sterke følelsene som knyttet seg til den.