Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:12:26Z
dc.date.available2013-03-12T11:12:26Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-31en_US
dc.identifier.citationGram, Geirr Olav Kveim. "Vi Kan - gå, se og lær". Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23644
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker Vi kan-utstillingen i Oslo 1938. Den var et politisk motivert og ideologisk preget tiltak for å motvirke den økonomiske og sosiale krisen på 1930-tallet. Utstillingen var et norsk uttrykk for en internasjonal utstillingstradisjon som gikk tilbake til verdensutstillingene på 1800-tallet. I løpet av 1930-tallet skiftet det politiske klima i Norge fra konfrontasjon til samarbeid om felles mål. Trass i den økonomiske og sosiale krisen, var det også mange som hadde arbeid og opplevde økende velstand. Arrangørene av Vi Kan-utstillingen ville forsterke begge utviklingstrekk. På utstillingen var det sentrale budskapet nye standardiserte forbruksvarer, offentlige velferdstilbud, og samarbeid mellom arbeid og kapital. Arrangører og deltakere var organisasjoner og bedrifter i Oslo, som politisk og kulturelt var representanter for næringsborgerskapet og den utdannede middelklassen. Disse gruppene forsøkte å bruke utstillingen til å definere sitt kulturelle hegemoni. Både forberedelsene som startet i 1932, og selve utstillingen i 1938, viser at næringsinteresser formet prosjektet. Den sosialestetiske bevegelsen med Foreningen Brukskunst og arkitekter i Oslo ønsket en utstilling med funksjonalismen som sentral idé for modernisering. Arrangørene forhindret dette, og gjorde utstillingen til en bred fremstilling av norske varer for å nasjonalisere økonomien. Men gjennom fremstillingen av forbruksvarene og de sosiale tiltakene fra Oslo kommune ble utstillingen til et sterkt uttrykk for ”den nye sakligheten”. I et sosialhygienisk perspektiv skulle det som ble stilt ut være midler til nye og riktige livsmønstre for å skape ”en klasse” – den nye og moderne middelklassen. De sosiale tiltakene skulle også skape et nytt sosialt fellesskap med en lokalidentitet i Oslo, og utstillingen skulle forsone by og land.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Vi Kan - gå, se og lær"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-14en_US
dc.creator.authorGram, Geirr Olav Kveimen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gram, Geirr Olav Kveim&rft.title="Vi Kan - gå, se og lær"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15817en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo61177en_US
dc.contributor.supervisorKjeldstadli, Knuten_US
dc.identifier.bibsys071289348en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23644/1/manus.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata