dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:12:26Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:12:26Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-05-31 | en_US |
dc.identifier.citation | Gram, Geirr Olav Kveim. "Vi Kan - gå, se og lær". Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/23644 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker Vi kan-utstillingen i Oslo 1938. Den var et politisk motivert og ideologisk preget tiltak for å motvirke den økonomiske og sosiale krisen på 1930-tallet. Utstillingen var et norsk uttrykk for en internasjonal utstillingstradisjon som gikk tilbake til verdensutstillingene på 1800-tallet. I løpet av 1930-tallet skiftet det politiske klima i Norge fra konfrontasjon til samarbeid om felles mål. Trass i den økonomiske og sosiale krisen, var det også mange som hadde arbeid og opplevde økende velstand. Arrangørene av Vi Kan-utstillingen ville forsterke begge utviklingstrekk. På utstillingen var det sentrale budskapet nye standardiserte forbruksvarer, offentlige velferdstilbud, og samarbeid mellom arbeid og kapital. Arrangører og deltakere var organisasjoner og bedrifter i Oslo, som politisk og kulturelt var representanter for næringsborgerskapet og den utdannede middelklassen. Disse gruppene forsøkte å bruke utstillingen til å definere sitt kulturelle hegemoni. Både forberedelsene som startet i 1932, og selve utstillingen i 1938, viser at næringsinteresser formet prosjektet. Den sosialestetiske bevegelsen med Foreningen Brukskunst og arkitekter i Oslo ønsket en utstilling med funksjonalismen som sentral idé for modernisering. Arrangørene forhindret dette, og gjorde utstillingen til en bred fremstilling av norske varer for å nasjonalisere økonomien. Men gjennom fremstillingen av forbruksvarene og de sosiale tiltakene fra Oslo kommune ble utstillingen til et sterkt uttrykk for ”den nye sakligheten”. I et sosialhygienisk perspektiv skulle det som ble stilt ut være midler til nye og riktige livsmønstre for å skape ”en klasse” – den nye og moderne middelklassen. De sosiale tiltakene skulle også skape et nytt sosialt fellesskap med en lokalidentitet i Oslo, og utstillingen skulle forsone by og land. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | "Vi Kan - gå, se og lær" | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-14 | en_US |
dc.creator.author | Gram, Geirr Olav Kveim | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::070 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gram, Geirr Olav Kveim&rft.title="Vi Kan - gå, se og lær"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-15817 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 61177 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Kjeldstadli, Knut | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071289348 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23644/1/manus.pdf | |