dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:12:35Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:12:35Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-04-24 | en_US |
dc.identifier.citation | Nielsen, Anders. Tjen folket!. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/23522 | |
dc.description.abstract | Oppgaven har til hensikt å analysere hvilke følger fremveksten av masseuniversitetet på 1960-tallet kombinert med en sterk politisering av studentmassen, fikk for Instituttet for sosiologi (ISO) i perioden 1963-1971. Gjennom å analysere tre konkrete forhold, henholdsvis studentenes innflytelse på instituttet, instituttets unike administrasjonsordning som ble innført høsten 1969 og aksjonsforskning som forskningsmetode, finner jeg at studentene ved ISO fikk meget stor innflytelse på instituttet både i faglige og administrative spørsmål. Analysen finner at studentene på andre halvdel av 1960-tallet fungerte som normsettere ved instituttet både faglig, administrativt og politisk, og at det i perioden foregikk en epistemisk drift ved ISO fra en lojalitet til forskerfellesskapet ved universitetet over til studentene ved instituttet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Tjen folket! : en analyse av Instituttet for sosiologi 1963-1971 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-11-16 | en_US |
dc.creator.author | Nielsen, Anders | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::070 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nielsen, Anders&rft.title=Tjen folket!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-14664 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 39116 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Fredrik Thue | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071673040 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23522/1/AndersNielsenHovedoppgaven%5B1%5D.pdf | |