Browsing Institutt for pedagogikk by Issue Date
Now showing items 21-40 of 2442
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Tema og problemstiling Dagens arbeidsliv er preget av å måtte tilpasse seg stadig skiftende omgivelser, noe som nødvendiggjør virksomheters og arbeidstakeres tilgang til å kontinuerlig lære og utvikle seg. En måte arbeidstakere ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)SAMMENDRAG Språk er helt unikt for mennesket. Universalt og genetisk programmert, men avhengig av stimulering for å lære. I litteratur om barnets språkutvikling blir kulturelle og sosiale kontekster ansett for å ha stor ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)The UNHCR guidelines on protection and care for refugee children emphasises that “refugee children’s wellbeing is as important as their physical health (UNHCR, 1994: 38-39). The guidelines note that children have a unique ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)i Sammendrag Hensikten med oppgaven har vært å se på omfanget av lærings- og undervisningshemmende atferd, sosial isolasjon og utagerende atferd blant elever i ungdomsskolen, og vurdere hvilken sammenheng slik atferd har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Language constitutes an essential part of globalization and democracy. Although different dimensions of globalization are overlapping, this study mainly focuses on the cultural and political dimensions of global trends ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG: 1) Problemområde / problemstilling Hensikten med denne undersøkelsen er å finne ut hvorfor elever velger biologi, hvilke andre fag de velger sammen med biologi, og hvordan elever og lærere oppfatter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemområde/problemstilling Hensikten med oppgaven har vært å belyse hvordan en leder kan påvirke det psykososiale arbeidsmiljøet på en arbeidsplass. Ledelsesfunksjonen er sammensatt av mange komponenter, i oppgaven blir ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)SAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL: DEN NARRATIVE KONFIGURASJON AV SELVET Om narrativ identitet som moralsk forankring, temporal erfaring og poetisk selvkonstruksjon AV: Øystein Mæland WEE EKSAMEN: Hovedoppgave ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)PROBLEMSTILLING Innenfor psykiatrien har begrepet ”brukermedvirkning” vært tillagt økende betydning de siste årene. I Stortingsmelding nr 25 1996-1997 kan vi lese at behandlingen skal ta hensyn til ”pasienten først” (St ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)This thesis examines the KaosPilots – International School of New Business Design and Social Innovation and its place within the contemporary European higher education sector. A relatively new organizational enterprise, ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Stikkord: Leseforståelse Testing Problemområde: Oppgavens overordnede problemområde er leseforståelse. Nærmere bestemt er oppgavens siktepunkt å belyse hvilke deler innen kunnskapsområdet tilknyttet leseforståelse som ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)PROBLEMOMRÅDE Med utgangspunkt i ideen om den lærende organisasjon har denne oppgaven som fokus å utforske organisasjoners evne til institusjonell læring gjennom en analyse av organisasjonens institusjonelle hukommelse. ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Sammendrag PROBLEMOMRÅDE: Denne oppgaven handler om ledelse og motivasjon i forbindelse med et internt lederutviklingsprogram for ledere i en større norsk industribedrift. Oppgaven diskuterer perspektiver på ledelse med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Many governments concentrate their efforts on finding new funding mechanisms, which will make their higher education systems more efficient and which will allow to attract non budget revenues into the sector, if possible ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)1. Problemstillingen: Temaet for oppgaven er utbrenthet. Det er en todelt problemstilling med tre underproblemstillinger knyttet til temaet. De to hovedproblemstillingene er: Hvilke faktorer ved arbeidsmiljøet kan forklare ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)PROBLEMOMRÅDE Denne studien har fokus på klasseledelse, og handler om hvilke utfordringer lærere opplever i skolen i dag i forhold til deres rolle som ledere. Hensikten har bl.a. vært å undersøke om de endringer vi kan ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)SAMMENDRAG Problemområdet: Når et barn blir akutt/kritisk syk og må intensivbehandles, er det godt mulig at foreldrene ved siden av sterke emosjoner, opplever en krise av eksistensiell art der spørsmål om livsverdier kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Sammendrag PROBLEMOMRÅDE: Oppgavens tema er rådgivning i forhold til minoritetsfamilier. I oppgavens empiriske del avgrenses dette nærmere til psykologisk rådgivning rettet mot barne –og ungdomsfamilier med ikke –vestlig ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Problemstilling Hva kjennetegner spedbarnets deltagelse i et intersubjektivt samspill mellom barn og voksen? Problemstillingen tar utgangspunkt i definisjonen av intersubjektivitet der intersubjektivitet handler om ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2005)Den franske sosiologen Pierre Bourdieus kultursosiologi er blitt omfavnet av nordiske pedagoger i flere årtier. På 70-tallet brukte samfunnskritiske pedagoger Bourdieus undersøkelse av det franske skolesystemet som belegg ...