Abstract
Temaet for oppgaven er studentene ved Det Kongelige Frederiks Universitet i 1820 og 1830 årene. Oppgavens formål var å drøfte og redegjøre for hvordan studentene og deres myndigheter forholdt seg til spørsmålet om hvilke regler som skulle gjelde for studentenes livsførsel. Begrepet disiplin har vært sentralt i oppgaven. Fokuset har vært på om studentene i fellesskap og myndighetene brukte sine muligheter til å skape en disiplin blant studentene, eller på noen måte forsøkte å styre studentenes livsførsel.
Utgangspunktet for oppgaven var at utover i 1820 årene utviklet studentlivet seg i en ny retning. Det fremkom et mer aktivt studentliv, med mer offentlige engasjement og aktiviteter som strakk seg utover studentmiljøet. Studentene kom oftere i konfrontasjon med gjeldene regler og normer for livsførsel, og dette skapte reaksjoner mot dem. Politiet meldte stadig ifra til Kollegiet om studenter som hadde vært på kant med loven.
Konklusjonen av oppgaven er at Universitetet ikke var veldig opptatt studentenes livsførsel utenfor universitetet. Kongens interesse for studentene gjaldt bare om studentenes aktiviteter kunne tolkes som politiske ytringer imot ham selv og unionen. I det store og hele var studentene frie borgere på linje med andre nordmenn, og de var underlagt de samme lover som samfunnet for øvrig. Det var faktisk studentene selv som tok mest ansvar for å sette en standard for studentstandens livsførsel.