Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:14:05Z
dc.date.available2013-03-12T11:14:05Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-03-18en_US
dc.identifier.citationSund, Heidi Marikken. Mellom kommersielle krav og ideelle formål . Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23456
dc.description.abstractHovedoppgaven omhandler organisasjonsvirksomheten i Norges Kooperative Landsforening (NKL). NKL ble stiftet i 1906 som sentralorganisasjon for den forbrukerkooperative bevegelsen i Norge. NKL hadde som formål å samle alle kooperative lag i Norge gjennom felles innkjøp, felles produksjon og å virke prisregulerende for slik å fremme forbrukernes interesser. Forbrukerne som ønsket å være kooperatører var organisert i samvirkelag, og samvirkelagene var organisert i NKL. NKL var ikke bare distributør og produsent, men også den fremste forvalter av den kooperative idé. Tilpasning av den kooperative ideologien til moderniseringen av forbrukersamvirket i årene 1945─59 er temaet for denne oppgaven. En fjerdedel av Norges befolkning var like etter annen verdenskrig medlemmer i forbruker-kooperasjonen organisert i NKL. Medlemmene var knyttet til sentralorganisasjonen NKL på to måter, enten gjennom medlemskap i sitt lokale samvirkelag, og gjennom å delta i eller bli omfattet av de aktivitetene som sprang ut fra NKLs ideelle side. Kooperasjonen blir gjerne forstått som en bevegelse med to sider, en kommersiell og en ideell. ”Kooperasjonen skal ikke bare selge billig brød, bevegelsen skal også formidle kulturens frukter.” Dette sitatet illustrerer kooperasjonens dobbelhet og viser også at man innen bevegelsen var bevisst på kooperasjonens ulike oppgaver, både de kommersielle og de ideelle. NKLs kommersielle og ideelle sider har ofte blitt fremstilt som absolutte motsetninger, og motsetningsforholdet mellom det kommersielle og det ideelle har vært utgangspunkt for mine undersøkelser. Etterkrigstiden bød på en rekke moderniseringsutfordringer for NKL, særlig når det gjaldt å forene den økonomiske virksomhet og den kooperative idé. En oppsummering av utviklingen i NKL i etterkrigstiden ligger i stikkordene profesjonalisering, sentralisering og kommersiell tilpassing. Med disse stikkordene som ledetråder beskriver oppgaven utviklingen av NKLs ideelle virksomhet i årene 1945─1959. For å kunne analysere utviklingen av hvordan tilpassingen til nye kommersielle krav foregikk, tar jeg utgangspunkt i NKLs organisasjonsavdeling, og noen sentrale endringer i NKLs organisasjon i perioden 1945─1959. Den økende vektleggingen av den kommersielle side i NKL trådte tydelig frem i NKLs organisasjonsavdeling, ettersom de kommersielle krav i utgangspunktet tilsynelatende sto i kontrast til de ideelle formål. NKLs organisasjonsavdeling søkte sammen med for eksempel NKLs vareavdelinger for slik å overkomme avstanden mellom idé og praksis gjennom sine ulike aktiviteter. På denne måten ønsket NKL å skape integrasjon i form av idéforankret praksis, og praktisk rettede ideer.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMellom kommersielle krav og ideelle formål : organisasjonsvirksomhet i NKL 1945-59en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorSund, Heidi Marikkenen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sund, Heidi Marikken&rft.title=Mellom kommersielle krav og ideelle formål &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10903en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo25361en_US
dc.contributor.supervisorEven Langeen_US
dc.identifier.bibsys051504731en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23456/1/25361.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata