Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:12:58Z
dc.date.available2013-03-12T11:12:58Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-05-03en_US
dc.identifier.citationVollsnes, Hedvig Magnhild. "at mínu borðe má hæyra þiotande strængleica mæð sætum ok fagrum tona". Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23424
dc.description.abstractI litteratur som omhandler middelalderen i Norge, er ofte litteraturhistorie og kunsthistorie inkludert som en del av framstillingen, men svært sjelden blir musikk inkludert, med unntak av kirkemusikken. Årsaken til det er at den verdslige musikken over store deler av Europa var en muntlig tradert kunstform, og vi har ingen bevarte notenedtegnelser fra norsk område, slik arkitekturen, billedkunsten og litteraturen har etterlatt seg bygninger, avbildninger og sagaer. Men musikk som fenomen blir jo omtalt og avbildet i kildematerialet. Derfor ønsket jeg å undersøke livsgrunnlaget til musikken i norsk middelalder, for å finne ut om man kan bruke musikk som ett av flere samfunnsfenomen, til å utfylle det bilde vi har av middelalderens kulturhistorie. To sentrale spørsmål ble dermed: Kan den verdslige musikkhistorien inkluderes som en del av kulturhistorien i norsk middelalder på linje med kunst- og litteraturhistorien? Følger de samme utviklingslinjer? Det har ikke tidligere vært gjort systematiske undersøkelser av hvilke kilder som finnes som omhandler verdslig musikk i norsk middelalder. Arbeidet med oppgaven tok til med en gjennomgang av over 50 oppslagsord med varianter i Johan Fritzners trebindsverk: Ordbog over det gamle norske Sprog, i ordboksprosjektet ved Det Arnamagnæanske Institut i København, og i den elektroniske utgivelsen av Diplomatarium Norvegicum. Dette resulterte i en liste med over 900 litteraturhenvisninger til nøkkelordene i rundt 80 sagaer og andre skriftlige kildeutgivelser. Listen blir presentert i hovedoppgaven som vedlegg. Hver av litteraturreferansene ble oversatt fra norrønt til norsk og gjenstand for kildekritiske analyser. Sammen med arkeologiske og ikonografiske kilder, kan de litterære kildene være med på å danne et bilde av den verdslige musikkens stilling i norsk middelalder, hvilken status musikken nøt, og hvilken prestisje musikere hadde. Kildekritikken står sentralt gjennom hele oppgaven, men mot slutten har jeg forsøkt å sette alt inn i en kulturhistorisk sammenheng, ved å diskutere kronologiske utviklingslinjer opp mot kunst- og litteraturhistorien.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"at mínu borðe má hæyra þiotande strængleica mæð sætum ok fagrum tona" : musikk som en del av kulturhistorien i norsk middelalderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorVollsnes, Hedvig Magnhilden_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vollsnes, Hedvig Magnhild&rft.title="at mínu borðe má hæyra þiotande strængleica mæð sætum ok fagrum tona"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9742en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18379en_US
dc.contributor.supervisorArnved Nedkvitneen_US
dc.identifier.bibsys041665139en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata