Abstract
Jeg skriver om Ole Evensen Sundby (OES) som aktør i endringsprosessene med utgangspunkt i følgende problemstillinger:
1. Hva særpreget OES som menneske, som gårdbruker og som offentlig person?
2. Innenfor hvilke områder var OES særlig å finne som aktør i endringsprosessene i siste halvdel av 1800-tallet?
3. Er det mulig å påvise en indre sammenheng mellom OES` religiøse ståsted og hans engasjement i disse endringsprosessene.
To teorier har vært særlig aktuelle. Den første er Stein Tveites tese om at bøndene på 1800-tallet gjorde det "som svarte seg best". Den andre er Max Webers teori om sammenhengen mellom protestantismens etikk og kapitalismens ånd.
OES` aktivitet skjedde hovedsaklig i Hedrum kommune (Larvik) og Larvik og Jarlsberg amt (Vestfold fylke). Oppgaven er inndelt i fire hovedkapitler. Kapittel 2 er biografisk anlagt, og jeg setter der OES inn i en lokal og familiær sammenheng gjennom hele hans liv. I kapittel 3 drøfter jeg OES` engasjement i maskinproduksjon ( hestevandring, treskemaskin, kastemaskin og hakkelsmaskin - ca. 400 sett gjennom 40 år), gårdsdrift og økonomi. Kapittel 4 tar for seg hans samfunnengasjement, med vekt på kommunestyre, bankdireksjon, skolestyrer, stortingsperiode og andre mindre verv. Aktiviteten var formidabel gjennom nesten 40 år. Kapittel 5 drøfter OES` engasjement i religion, kirkeliv og assosiasjonsvesen. Han var lekpredikant, prestens medhjelper, avholdsleder og rådgiver for mange. OES var oftedøl både politisk og religiøst( etter Lars Oftedal som "leder" for moderate Venstre og vestlandsk vekkelseskristendom).Han drev flere gårder og en stor maskinproduksjon med økonomisk suksess. Han lånte ut penger til mange og hjalp mange med råd åg dåd. Og hans sterke religiøse overbevisning var motivasjonsfaktor og drivkraft i nærmest alt han fortok seg.