Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 3451-3470 of 7807
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Som følge av norske elevers dårlige resultater i internasjonale leseundersøkelser de siste åra, har fokuset på undervisning i bruk av lesestrategier økt. Utviklingen av en bevisst bruk av lesestrategier tar tid og krever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)I samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen på generelt grunnlag står for svært få av de bekymringsmeldingene som kommer inn til barnevernet(Statistisk sentralbyrå, 2010). Dette kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Lesing er en kompleks aktivitet som krever mye av leseren. I tillegg til å avkode bokstavene og ordene, og forstå innholdet, kreves det også fokus, innsats, utholdenhet og målbevissthet av leseren for å iverksette, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne studien ble igangsatt på NRKs initiativ. Barne- og ungdomsavdelingen ved NRK ønsket å få innblikk i hva de utsetter barn for ved å ha dem med i fjernsynsproduksjoner og ved vise dem fram i fjernsynet. Tema for denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Jenter med språklig og kulturell minoritetsbakgrunn sine opplevelser av inkludering i norsk skole. En kvalitativ studie. Bakgrunn og formålLæreplanverket for grunnskolen (97) er basis for opplæring av alle elever. L97 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke motivasjon for lesing av skjønnlitteratur blant elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja. Dette er et relevant tema fordi forskning og undersøkelser viser noen tydelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål: I løpet av førskolelærerutdanningen var jeg i praksis i en barnehage der det gikk et barn som hadde en uforståelig tale, og som derfor brukte tegn-til-tale. I denne barnehagen var det bare spesialpedagogen ...
-
"Jeg er jo ikke redd lenger". En kvalitativ studie av unge voksnes erfaringer fra sitt møte med kognitiv terapi i logopedisk behandling av stamming.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)Bakgrunn Blant unge voksne som stammer kan man ofte finne tegn til spenninger, flukt- og unngåelsesatferd, samt negative følelser som frykt, frustrasjon og skyldfølelse. Slike følelser, som frykt for å snakke og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Tittel «Jeg er så mye, mye mer enn det» Kvalitative intervju om stammingens rolle i opplevelsen av identitet. Bakgrunn og formål En voksen person som stammer har ofte levd så godt som hele sitt liv med ufrivillige brudd i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Bakgrunn og formål Stamming er en taleflytvanske som kan ha en betydelig påvirkning på individenes liv. Barn i skolealder har ofte stammet over lengre tid (Guitar, 2014), og de kan ha et bredt spekter av følelser og tanker ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne oppgaven er å undersøke validitetsbetraktninger og refleksjoner lærere har knyttet til gjennomføringen av muntlig eksamen i matematikk ved videregående skole. Problemstillingen jeg tar utgangspunkt i er: ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Elevmedvirkning danner et viktig fundament for selvbestemmelse, men både selvbestemmelse og elevmedvirkning er ofte mangelvare for elever med utviklingshemming. I denne artikkelen reflekteres det over hvorfor elevmedvirkning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområdet I denne studien undersøker jeg hvilken rolle tabuutfordrende ord og uttrykk spiller i ungdommers identitetsforhandlinger. Basert på empiri fra fire fokusgrupper med jenter og gutter fra Oslos vest- og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemstilling: Temaet for oppgaven er enslige mindreårige asylsøkere, og jeg skal undersøke enslige mindreårige asylsøkeres opplevelser av å leve i mottak i Norge. Enslige mindreårige asylsøkere er en kompleks gruppe. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Tittel: Jeg har en plan! En studie av individuelle planer i Tidlig Intervensjonsprogrammet i Oslo. Bakgrunn og formål: Individuelle opplæringsplaner er viktige redskap for å bidra til kvalitet i opplæringen for barn med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Bakgrunn og formål: Bakgrunn for valg av denne studien er at sykdommen Ménière er lite forsket på i Norge som emne. Sammen med det faktum at den kan ha stor innvirkning på de personer som er rammet. Sykdommen er kompleks, ...
-
"Jeg har fått litt sperre for sosiale lag" Mennesker med Parkinsons sykdoms opplevelser av kommunikative utfordringerRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn, formål og problemstilling: Det å ha en søster eller bror med utviklingshemning kan oppleves som utfordrende, samtidig har disse søsknene en unik mulighet til å lære mye de ellers ikke hadde lært (Stoneman 2005, ...