Skjul metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:12:00Z
dc.date.available2013-03-12T11:12:00Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-10en_US
dc.identifier.citationStykket, Hege. Norge og institusjonaliseringen av Helsinki-prosessen. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23283
dc.description.abstractKonferansen for Sikkerhet og Samarbeid i Europa (KSSE) ble dannet i 1975. Deltakerstatene omfattet 35 europeiske stater, inkludert Sovjetunionen, Canada og USA. KSSE-statene etablerte ti prinsipper som en ”code of conduct” for deltakerstatenes mellomstatlige relasjoner. Et av prinsippene omfattet menneskerettigheter (MR). MR-prinsippet bidro til at KSSE-prosessen fikk en uventet utvikling. Som et ledd i humaniseringen av den sovjetiske utenrikspolitikken lanserte utenriksminister Eduard Sjevardnadze på KSSEs tredje oppfølgingsmøte i Wien i 1986, et forslag om en egen MR-konferanse i Moskva. Veststatene med USA i ledelsen, stilte imidlertid betingelser for å delta på en konferanse om MR i Sovjetunionen. Sjevardnadzes forslag resulterte i at KSSE-statene etablerte en konferanse om den menneskelige dimensjon som skulle foregå i tre etapper, henholdsvis i Paris i 1989, København i 1990, og i Moskva i 1991. Oppgaven handler om hvordan disse tre konferansene, inkludert et ekspertmøte om nasjonale minoriteter i Geneve i 1991, og det fjerde KSSE oppfølgingsmøtet i Helsingfors i 1992, bidro til at KSSE ble institusjonalisert under FNs artikkel VIII. KSSE endret deretter navn til Organisasjonen for Sikkerhet og Samarbeid i Europa (OSSE), som den er kjent som i dag. Wien-konferansen etablerte en mekanisme for den menneskelige dimensjon som førte til at Vest fikk direkte innsyn i sovjetiske statsanliggender. Etableringen av mekanismen bidro dermed til at Westphalen-prinsippet fikk redusert betydning hva gjaldt MR blant deltakerstatene i KSSE. Veststatenes betingelser førte også til at Helsinki-grupperinger og andre ikke-statlige organisasjoner ble anerkjent som informanter mht. brudd på MR i KSSE-statene. Inkluderingen av ikke-statlige organisasjoner ble ikke ensidig verdsatt av alle veststatene. Oppgaven tar derfor også opp spørsmålet om hvilke holdninger deltakerstatene hadde til inkluderingen av ikke-statlige organisasjoner i KSSE-prosessen. I løpet av konferansene gikk Sovjetunionen i oppløsning og minoritetsproblemene økte i øststatene. Dette medførte at KSSE-statene gikk fra å være konsentrert om detente og sikkerhetsproblemer, til forholdet mellom stat og individ via etableringen av en høykommissær for minoriteter. Oppgaven vil vise hvordan dette skiftet tok til.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNorge og institusjonaliseringen av Helsinki-prosessenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-01-04en_US
dc.creator.authorStykket, Hegeen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Stykket, Hege&rft.title=Norge og institusjonaliseringen av Helsinki-prosessen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26468en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103466en_US
dc.contributor.supervisorHelge Pharoen_US
dc.identifier.bibsys110016238en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23283/1/MasteroppgavexStykket.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata