Abstract
I denne avhandlingen analyserer jeg motiver i middelalderens romanske stil for å studere gjenbruken av motiver fra vikingtidens dyrestiler. Materialet består av seks treportaler som opprinnelig har stått i bygninger i de indre kommunene i Telemark fylke, tre portaler fra stavkirker og tre portaler fra profane bygninger. Hvordan motivene kan tolkes, om det er ulikheter i bruken av motiver på kirkelige sammenlignet med profane portaler, og hvilken betydning som knyttet seg til portalen som metafor, vil behandles. Avslutningsvis vil jeg også berøre om de samme motivene opptrådte på steinportaler.
I analysen har jeg tatt i bruk Erwin Panofskys ikonologiske metode og Alfred Gells methodological philistinism. Disse har sammen satt fokus på portalenes motiver, og hvordan motivene kan tolkes. Teoretisk har jeg latt metafor og liminalitet stå sentralt. Metafor tas i bruk for å forstå både motivenes og portalens betydning, og liminalitet tas i bruk for å forstå hvilken innvirkning portalen hadde på menneskene som passerte gjennom den.