Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:05:42Z
dc.date.available2013-03-12T11:05:42Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-14en_US
dc.identifier.citationHobberstad, Lin Cecilie. Lasting og Lossing i Oslos middelalderhavn. . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23029
dc.description.abstractBåtvraket Vaterland 1 ble funnet februar 2011 ved Schweigaardsgate 8 like utenfor Bussterminalen i nåværende Oslo sentrum. Treverket i båtvraket er dendrodatert til å være hugget mellom 1502 og 1505. På den tiden var vannstanden i indre Oslo havn høyere enn i dag og stedet vraket ble funnet lå da like i utløpet av Akerselva. Båten er tolket til å være en lokalt brukt fraktebåt anvendt i Akerselvas nedre løp samt innerste del av havneområdet i senmiddelalderens Oslo. Fartøyet som er en mindre klinkbygget båt ser ut til å ha både arkaiske og ”moderne” teknologiske trekk. Den befinner seg derfor et sted mellom tradisjonelle småbåter med røtter langt tilbake før vikingtid og nyvinninger som utover 1500-tallet ser ut til å bli en mer standardisert type båt som i dag vil gå under benevnelsen ”Østlandsbåt”. Når og årsakene til at denne båttradisjonen oppsto i Norge er imidlertid fortsatt uklart. Med utgangspunkt i hypotesen om at Vaterland 1 er en lokalt brukt fraktebåt kan båten også kaste nytt lys over organiseringen av Oslo havn i middelalderens siste fase. Det er hevdet at på grunn av de nye, store handelsskipene som ble konstruert i løpet av middelalderen, ville havner som ikke var utviklet med gode nok havneinnredninger til laste- og losseanordninger trolig forsvinne. Arkeolog Olaf Olsen mener å se at løsningen i flere havner heller blir utviklingen av lasting og lossing av store skip fra mindre båter og lektere, noe som forblir virkeligheten i mange av de nordeuropeiske havnebyene i flere århundrer etter slutten på middelalderen. Spørsmålet blir da om Vaterland 1 som et lokalt brukt fraktefartøy ble laget som en respons på utviklingen av de større handelsfartøy som ble tatt i bruk i byene på denne tiden, noe som også kan ha ført til visse teknologiske endringer som senere vil gå under benevnelsen østlandsbåt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLasting og Lossing i Oslos middelalderhavn. : Båtvraket Vaterland 1. En mulig laste-lossebåt fra 1500-tallets begynnelse.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-28en_US
dc.creator.authorHobberstad, Lin Cecilieen_US
dc.subject.nsiVDP::000en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hobberstad, Lin Cecilie&rft.title=Lasting og Lossing i Oslos middelalderhavn. &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32257en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo161115en_US
dc.contributor.supervisorPer Ditlef Fredriksenen_US
dc.identifier.bibsys130737127en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23029/3/Hobberstad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata