dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:05:42Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:05:42Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-05-14 | en_US |
dc.identifier.citation | Hobberstad, Lin Cecilie. Lasting og Lossing i Oslos middelalderhavn. . Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/23029 | |
dc.description.abstract | Båtvraket Vaterland 1 ble funnet februar 2011 ved Schweigaardsgate 8 like utenfor Bussterminalen i nåværende Oslo sentrum. Treverket i båtvraket er dendrodatert til å være hugget mellom 1502 og 1505. På den tiden var vannstanden i indre Oslo havn høyere enn i dag og stedet vraket ble funnet lå da like i utløpet av Akerselva. Båten er tolket til å være en lokalt brukt fraktebåt anvendt i Akerselvas nedre løp samt innerste del av havneområdet i senmiddelalderens Oslo. Fartøyet som er en mindre klinkbygget båt ser ut til å ha både arkaiske og ”moderne” teknologiske trekk. Den befinner seg derfor et sted mellom tradisjonelle småbåter med røtter langt tilbake før vikingtid og nyvinninger som utover 1500-tallet ser ut til å bli en mer standardisert type båt som i dag vil gå under benevnelsen ”Østlandsbåt”. Når og årsakene til at denne båttradisjonen oppsto i Norge er imidlertid fortsatt uklart.
Med utgangspunkt i hypotesen om at Vaterland 1 er en lokalt brukt fraktebåt kan båten også kaste nytt lys over organiseringen av Oslo havn i middelalderens siste fase. Det er hevdet at på grunn av de nye, store handelsskipene som ble konstruert i løpet av middelalderen, ville havner som ikke var utviklet med gode nok havneinnredninger til laste- og losseanordninger trolig forsvinne. Arkeolog Olaf Olsen mener å se at løsningen i flere havner heller blir utviklingen av lasting og lossing av store skip fra mindre båter og lektere, noe som forblir virkeligheten i mange av de nordeuropeiske havnebyene i flere århundrer etter slutten på middelalderen. Spørsmålet blir da om Vaterland 1 som et lokalt brukt fraktefartøy ble laget som en respons på utviklingen av de større handelsfartøy som ble tatt i bruk i byene på denne tiden, noe som også kan ha ført til visse teknologiske endringer som senere vil gå under benevnelsen østlandsbåt. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Lasting og Lossing i Oslos middelalderhavn. : Båtvraket Vaterland 1. En mulig laste-lossebåt fra 1500-tallets begynnelse. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-02-28 | en_US |
dc.creator.author | Hobberstad, Lin Cecilie | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::000 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hobberstad, Lin Cecilie&rft.title=Lasting og Lossing i Oslos middelalderhavn. &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-32257 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 161115 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Per Ditlef Fredriksen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 130737127 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23029/3/Hobberstad.pdf | |