Abstract
Avhandlingen omhandler minoritetskvinners rett til rettighetsinformasjon. Temaet ligger i kryssningsfeltet mellom retten til informasjon, integrasjon og vern mot diskriminering på grunnlag av kjønn og etnisitet. Avhandlingens grunntese er at man må ha kunnskap om sine rettigheter for å kunne hevde dem. Formålet med avhandlingen er således å gi et inntak til forholdet mellom minoritetskvinners formelle og reelle rettigheter.
Behandlingen av temaet er i tråd med denne intensjonen, på tvers av rettsdogmatisk og rettsosiologisk metode. Under den juridiske delen behandles minoritetskvinners rett til rettighetsinformasjon etter menneskerettighetene og norsk lovverk. Hovedproblemstillingen er hvilke føringer menneskerettighetene legger på norsk rett, og hvorvidt norsk lovgivning, politikk og praksis er i tråd med disse føringene. Overordnete problemstillinger er hva som omfattes av retten til rettighetsinformasjon og hva som ligger i myndighetenes plikt til å sørge for at formidlingen finner sted uten diskriminering av direkte, indirekte og strukturell art. Hva ligger i kravet om at retten til rettighetsinformasjon skal være reell? Hvilken plikt foreligger til å gjøre rettighetsinformasjon tilgjenglig, herunder tilrettelegges for å fremme like forutsetninger.
Den rettssosiologiske delen omhandler hva som blir gitt av rettighetsinformasjon til minoritetskvinner og hvordan denne informasjonen gis. Det gis en oversikt over rettighetsinformasjonstilbudet i Oslo, herunder hva det informeres om, hvem som omfattes av de ulike tilbudene, hvilke metoder som benyttes og hvordan de kvalitetssikres. Juridisk rådgivning for kvinners rettighetsinformasjonsprosjekt ”Skoleprosjektet” er gjenstand for et mer dyptpløyende studie.