Abstract
Forbrukervern er aktuelt både samfunnsmessig og rettslig sett, fordi forbrukerne trenger beskyttelse av lovverket i flere sammenhenger for at de ikke skal bli utnyttet – for eksempel ved avtaleinngåelser og kjøp. Et slikt vern innebærer en beskyttelse av forbrukernes interesser, og er sammensatt av flere grunnleggende hensyn. Det gjelder blant annet hensynet til beskyttelse av en antatt svak part gjennom å skape trygghet ved økonomisk transaksjoner, og hensynet til den tillit som er mellom to kontraktsparter.
Ansvarsfraskrivelser er et aktuelt tema i et forbrukerrettslig perspektiv, fordi de får store konsekvenser for forbrukernes rettigheter og plikter i standardkontrakter. Ved å knytte dette til IP-telefonikontrakter blir aktualiteten enda større, fordi IP-telefoni er et forholdsvis nytt produkt som er et reelt alternativ til tradisjonell telefoni. En fordel som IP-telefonileverandørene fokuserer sterkt på er den lave prisen, og i sin markedsføring legger de opp til en sammenlikning på pris mellom IP-telefoni og vanlig fasttelefoni.