Abstract
Tema for avhandlingen er den fremgangsmåte som i følge rettsordenen for Den russiske føderasjon gjelder når et skip skal gå i utenriks fart og skal registreres i Russland. Jeg klarlegger vilkår for skipsregistreringen og hvilke rettsvirkninger som er knyttet til denne.
I denne avhandlingen viser jeg at selv om skipsregistreringens offentligrettslige funksjon i det store og hele har sammenfallende rettsvirkninger etter henholdsvis russisk og norsk rett, så er ikke forholdet slik når det gjelder registreringen av de privatrettslige rettigheter i skip. Registreringshandlingen fører her til at det etableres gyldige rettstiftelser i skipet, noe som er ganske annerledes fra rettsvernsvirkningen. Offentlig registrering av dokumenter er altså nødvendig i Russland for anerkjennelsen av rettighetens eksistens og er dermed det eneste beviset for en omtvistet rett som tillates ført i rettssalen. Den autoritære ordningens strenghet har bakgrunn dels i det russiske folks mentalitet og dels i vedvarende rettstradisjoner.
Russlands lovgivning, særlig den privatrettslige delen, går gjennom en modningsprosess og gir således grobunn for mange rettslige diskusjoner. Utformingen av dagens registreringssystem for skip har blitt utsatt for kritikk fra flere hold.
Jeg har også skrevet om lovforslaget til Russlands offentlige internasjonale skipsregister. Lovforslaget indikerer at man i fremtiden muligens vil oppleve ytterligere omdannelser av systemet.