Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:06:10Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-11en_US
dc.identifier.citationØverås, Helene. "Møt oss slik vi trenger". Hovedoppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18533
dc.description.abstractBakgrunn: Terapeuters arbeid med å etablere den terapeutiske alliansen er lite studert i psykoterapiforskningen. Formålet med denne kvalitative studien er å bedre forstå hva som skjer i de innledende terapitimene som kan være alliansebyggende og alliansenedbyggende samhandlingsprosesser. Studiets overordnede mål er å øke kunnskapen om hva som kan bidra til positiv terapeutisk allianse, dermed bidra til en økt forståelse for hva terapeutisk allianse i barneterapi er. Dette studiet går inn i de seks innledende timene av terapiprosessen til syv traumatiserte barn og deres foreldre. Utvalget: Utvalget består av syv terapeuter, syv barn mellom 10 og 16 år og deres foreldre. Disse ble valgt ut fra en større pågående behandlingsstudie ved Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS). Metoden: Analyseprosessen var inspirert av Grounded Theory og Hermenøytisk tilnærming. Barn og foreldre fylte ut allianseskjema etter de innledende timene. Allianseskjemaet ga et mål på hvordan de hadde opplevd samhandlingen med terapeuten. Det ble foretatt analyser av timematerialet og alliansesvarene. Dette for å forstå hvordan alliansen kunne bli vurdert som svak eller sterk og betydningen av terapeutens ulike intervensjoner. Resultater: Resultatet fra denne studien fremhever fire kategorier som så ut til å bidra til økt forståelse av hvordan terapeutene samhandler med klientene for å etablere allianse. Disse var: (i) terapeutens kommunikasjonsstil og kommunikasjonsmønsteret som etableres mellom aktørene; (ii) strategiene terapeuten tar i bruk for å involvere foreldre og barn i terapiprosessen; (iii) terapeutens håndtering av konflikter og emosjonelt vanskelige temaer; og terapeutens arbeid med meningsdannelse og etablering av en hjelpeposisjon. Resultatet fremhever særlig betydningen av at terapeuten kommuniserer bekreftende, utforskende og tilbyr foreldrene og barna en meningskontekst som er relevant for dem.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Møt oss slik vi trenger" : å lytte til allianse i psykoterapi med traumatiserte barn og deres foreldre : dialogdansen bestående av bekreftelse, utforskning og meningskonteksten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-04-28en_US
dc.creator.authorØverås, Heleneen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code Cen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Øverås, Helene&rft.title="Møt oss slik vi trenger"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27048en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo91636en_US
dc.contributor.supervisorTine Jensenen_US
dc.identifier.bibsys11233265xen_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18533/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata