Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:08:09Z
dc.date.available2013-03-12T10:08:09Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-04en_US
dc.identifier.citationAlmbakk, Marianne Ligaard. Balansekunst. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18518
dc.description.abstractUndersøkelsen utforsker identitet, selvfølelse og livskvalitet hos ni ungdommer som har en synsnedsettelse. Hovedmotivet er å gi Huseby kompetansesenter et bidrag slik at de i best mulig grad kan ivareta brukernes behov gjennom veiledning og kurs. Undersøkelsen bygger på en narrativ psykologisk tilnærming, der deltakernes virkelighet ikke ses på som objektiv, men påvirket av hvem de er, deres tidligere erfaringer og konteksten. Det ble benyttet kvalitative, narrative intervjuer for å få detaljerte beskrivelser fra deltakerne. Metoden legger vekt på hvordan narrativene fortelles, innholdet i narrativet, og rollen fortelleren gir seg selv og andre. Ønsket var å lære om hvordan deltakerne opplever hverdagen, basert på deres narrativer. Dette kan gi mer kunnskap om hvordan skoler, kompetansesentre og miljøet rundt målgruppen kan tilrettelegge og bistå på en best mulig måte. Undersøkelsen viste at deltakerne beskrev seg selv gjennom aktiviteter de var interessert i og som de mestret godt. Deltakernes rolle i narrativene var en aktiv, flink og sosial person med en travel hverdag. Dette kunne ta oppmerksomheten vekk fra kjennetegn som hadde med synshemningen å gjøre, kamuflere en følelse av ensomhet, og gi deltakerne noe å identifisere seg med. Likevel stemte ikke rollen som veldig sosial og aktiv alltid overens med de videre narrativene. Tilhørlighet og kontakt med andre er også noe deltakerne var opptatt av. Der deltakerne har et kontaktnett rundt seg, bestående av mennesker som deltar i samme aktivitet eller har samme interesser som dem selv, ser dette ut til å slå ut positivt for deres livskvalitet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBalansekunst : en undersøkelse om identitet, selvfølelse og livskvalitet hos ungdom som har en synsnedsettelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-07en_US
dc.creator.authorAlmbakk, Marianne Ligaarden_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Almbakk, Marianne Ligaard&rft.title=Balansekunst&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22773en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91428en_US
dc.contributor.supervisorAstri Heen Wold, Knut Brandsborgen_US
dc.identifier.bibsys093450478en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18518/1/Masteroppgave_MariannexAlmbakk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata