Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:08:30Z
dc.date.available2013-03-12T10:08:30Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-04-26en_US
dc.identifier.citationHeggdal, Tove. Fra forskning til praksis. Hovedoppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18474
dc.description.abstractDe senere årene har feltet sped- og småbarn vokst kraftig, og i den forbindelse har behovet for kliniske metoder for utredning og behandling av små barn økt. Fremmedsituasjonen er en metode som har blitt tatt i bruk i psykologisk arbeid med små barn. Denne oppgavens formål blir da å belyse om denne forskningsmetodikken er egnet for visse kliniske formål og hva som kreves for at den kan tilføre klinikere viktig og nødvendig kunnskap om sine klienter. Oppgavens overordnede problemstilling er: Er fremmedsituasjonen egnet for klinisk bruk? Den overordnede problemstillingen belyses fra forskjellige vinkler gjennom følgende to problemstillinger: Hvilke slutninger kan man trekke på grunnlag av observasjoner i fremmedsituasjonen? Går fokus på relasjonen på bekostning av partenes individuelle karakteristika? Det presenteres teori og empiri som grunnlag for å drøfte hvor egnet fremmedsituasjonen er for klinisk bruk, og dette belyses blant annet med empiri hentet fra temperamentsforskningen som viser hvordan det kan være vanskelig å vite om fremmedsituasjonen gir den informasjonen man antar at den gir. Dersom fremmedsituasjonen skal benyttes i klinikken kan evidensbasen bli enda bedre. Det vil derfor være behov for norske studier rettet spesifikt mot klinisk bruk av metoden, og effekten av denne. Gjennomgangen viser at fremmedsituasjonen sannsynligvis ikke er så godt egnet for klinisk bruk som man kanskje skulle tro, basert på at den er svært gjennomarbeidet og beror både på naturalistiske- og laboratorieobservasjoner. Det kan se ut som om metoden ikke er like godt egnet til å synliggjøre barnets tilknytningsatferd i dag, som da den ble utarbeidet. Dersom man ser et klinisk behov for å vurdere barns tilknytningskvalitet bør man derfor også vurdere alternative metoder.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra forskning til praksis : klinisk anvendelse av fremmedsituasjonenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-04-27en_US
dc.creator.authorHeggdal, Toveen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heggdal, Tove&rft.title=Fra forskning til praksis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27024en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo91054en_US
dc.contributor.supervisorBjørg Grovaen_US
dc.identifier.bibsys112327982en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18474/1/HOVEDOPPGAVENx26.04.09.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata