Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:04:32Z
dc.date.available2013-03-12T10:04:32Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-08en_US
dc.identifier.citationTomasgård, Ole Magne. Antydningens kunst - eller blodig alvor?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18427
dc.description.abstractTrafikksikkerhetskampanjer har i lang tid benyttet frykt som virkemiddel for å forsøke å endre folks holdninger og atferd i en mer trafikksikker retning. Forskning på bruken av fryktvekkende kampanjefilmer i trafikksikkerhetskampanjer har imidlertid gitt noe motstridende resultater, selv om nyere meta-analyser av fryktvekkende anbefalinger (”fear appeals”) peker mot at sterk fryktaktivering øker sjansen for at mottakerne vil utføre den anbefalte responsen. En målgruppe som har vist seg å være spesielt problematisk å påvirke gjennom slike kampanjer er unge menn, selv om de tilhører den målgruppen som er mest utsatt for å komme ut for ulykker i trafikken. Å benytte frykt i kampanjefilmer innebærer også et etisk dilemma, om det å utsette folk for svært ubehagelige bilder av trafikkulykker er den beste måten å redusere ulykker på. Det har dessuten blitt hevdet at folk begynner å bli mettet av de klassiske fryktvekkende kampanjefilmene, noe som skaper er et behov for å undersøke effektiviteten av alternative tilnærminger. Primærmålet i denne studien var å undersøke effekten av fryktvekkende kampanjefilmer som antydet konsekvensene fremfor å eksponere dem eksplisitt. Det å antyde konsekvenser fremfor å vise dem direkte er et kjent virkemiddel i blant annet spillefilmer, og det blir ofte hevdet at det å danne sine egne bilder når man ikke vet hva som vil skje, er mer skremmende enn å bli eksponert for ”sjokkartede” scener. Utgangspunktet i denne studien besto av to kampanjefilmer som begge eksponerte seerne for eksplisitte konsekvenser av utrygg atferd i trafikken. Det ble så opprettet en redigert versjon for hver av filmene, der de mest brutale konsekvensene i filmene var redigert bort, noe som ga et 2 (original versus redigert versjon) * 2 (film 1 versus film 2) design. 88 personer ble rekruttert til studien og fordelt i de fire gruppene. Resultatene viste at deltakerne foretrakk å bli eksponert for de eksplisitte konsekvensene, og filmene som antydet konsekvensene fremfor å vise dem oppnådde dårligere resultater på flere sentrale variabler som fryktaktivering, personlig relevans, farekontroll og oppfattet alvorlighetsgrad. Dette kan tyde på at det å antyde konsekvenser i kampanjefilmer ikke har like god påvirkningskraft som klassiske fryktappeller der de eksplisitte konsekvensene blir vist. Resultatene viste også at filmene som antydet konsekvensene fremfor å vise dem hadde klart dårligere effekt hos menn. På grunn av den lave andelen av menn bør imidlertid dette undersøkes videre før man kan trekke klare konklusjoner.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleAntydningens kunst - eller blodig alvor? : Bruk av frykt i kampanjefilmer for trafikksikkerheten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-09-26en_US
dc.creator.authorTomasgård, Ole Magneen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tomasgård, Ole Magne&rft.title=Antydningens kunst - eller blodig alvor?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19922en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo74731en_US
dc.contributor.supervisorPål Ullebergen_US
dc.identifier.bibsys082470022en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18427/2/Antydningensxkunstx-xellerxblodigxalvor.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata