Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:05:04Z
dc.date.available2013-03-12T10:05:04Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-04-28en_US
dc.identifier.citationSkråmestø, Gjertrud Lindstad. Emosjonsregulering av sinne i forhold til sosialemosjonell kompetanse hos 3 år gamle barn. Hovedoppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18408
dc.description.abstractBakgrunn: Treårsalderen er i populærlitteraturen ofte kalt trassalderen, en periode preget av grensetesting, trass og sinneutbrudd. En viktig utviklingsoppgave i denne perioden er å erverve seg reguleringsferdigheter for sinne. Barn med mer sinnerelatert atferd kan ha lavere sosialemosjonell kompetanse, da både sinnerelatert atferd og sosialemosjonell kompetanse innebærer et reguleringsaspekt. Ettersom barn erverver seg språkferdigheter kan de i økende grad benytte språk som verktøy for regulering. I den følgende studien undersøkes sammenhengen mellom sinnerelatert atferd og sosialemosjonell kompetanse, og hvordan språk innvirker på dette forholdet hos 3 år gamle barn. Studien vil også undersøke eventuelle kjønnsforskjeller. Metode: Datamaterialet er hentet fra den populasjonsbaserte og longitudinelle mor og barn studien (MoBa) som er drevet av Nasjonalt folkehelseinstitutt. For problemstillingene som belyses her benyttes utvalgte variabler fra 36 mnd skjema, et spørreskjema om barns helse og utviklingsstatus ved 3 år. Spørreskjemaet fylles ut av mødrene. Utvalget består av 12104 barn Resultater: Høyere sinneskåre var forbundet med lavere sosialemosjonell kompetanse hos treåringene. Språkferdigheter virker inn på barns sosialemosjonelle kompetanse, men hadde liten sammenheng med sinnerelatert atferd. Resultatene viste også kjønnsforskjeller. Guttene skåret noe høyere på sinnerelatert atferd, lavere på språkferdigheter og hadde lavere sosialemosjonell kompetanse sammenlignet med jentene. Resultatene diskuteres opp mot problemstillingene ut fra teori og empiri.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEmosjonsregulering av sinne i forhold til sosialemosjonell kompetanse hos 3 år gamle barn : kjønnsforskjeller og innvirkning av barns språkkompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-08-14en_US
dc.creator.authorSkråmestø, Gjertrud Lindstaden_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skråmestø, Gjertrud Lindstad&rft.title=Emosjonsregulering av sinne i forhold til sosialemosjonell kompetanse hos 3 år gamle barn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19221en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo73454en_US
dc.contributor.supervisorElisabeth Grindheim og Synnve Schjølbergen_US
dc.identifier.bibsys081170521en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18408/2/MicrosoftxWordx-xHovedoppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata