Abstract
Denne oppgaven er et selvstendig teoretisk prosjekt. Jeg tar utgangspunkt i William James’ skille mellom ”jeg” og ”meg”, der ”jeg” defineres som et subjektivt tolkende og organiserende prinsipp som gir eierskap og agens til individets opplevelser, og forsøker å belyse den utviklingspsykologiske forståelsen av ”jeget” gjennom bidrag fra Damasios forskning og teori på emosjoner og selvet. Den sentrale problemstillingen for denne oppgaven er:
Hvordan kan Damasios teori om emosjoner og selvet belyse den utviklingspsykologiske forståelsen av det subjektive selvet?
For å diskutere denne problemstillingen legger jeg frem to utviklingsteoretiske posisjoner knyttet til forståelsen av ”jeget”, som illustrerer den historisk-filosofisk funderte debatten om hvorvidt ”jeget” skal forståes som medfødt egenskap eller konstruert kapasitet hos individet. Jeg konkluderer med at Damasios nevrobiologiske rammeverk belyser den utviklingspsykologiske forståelsen av det subjektive selvet gjennom å støtte antagelsen om ”jeget” som individuelt og erfaringsbasert, og gjennom å betone organismens betydning i generering av subjektivitet hos individet.