Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:03:41Z
dc.date.available2013-03-12T10:03:41Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-10-22en_US
dc.identifier.citationEdgar-Lund, Karoline Marie, Ringstad, Kari Janne, . Barns sosiale fungering. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18341
dc.description.abstractRelasjoner til jevnaldrende utgjør en viktig del av barns sosiale erfaringer, og har stor betydning for barns videre sosiale og emosjonelle utvikling. Det eksisterer imidlertid vesentlige individuelle forskjeller når det gjelder barns evner til å inngå i vellykkede sosiale samspill med andre barn. En rekke studier har dokumentert at popularitet og vennskap hos barn henger sammen med bestemte typer atferd i sosiale situasjoner. Vi undersøker i denne oppgaven hvordan forskjeller i barns sosiale fungering kan forstås på bakgrunn av sosialkognitive og relasjonelle psykologiske tilnærminger. Vår problemstilling er følgende: Hvordan kan barns sosiale fungering forstås ut fra fire utvalgte teoretiske tilnærminger, forankret i henholdsvis sosialkognitiv og relasjonell utviklingspsykologi? For å svare på problemstillingen, har vi valgt å presentere og diskutere to utviklingspsykologiske tilnærminger som har hatt en sentral plass når det gjelder å forklare barns sosiale atferd, og som vi har plassert under merkelappen ”sosialkognitive tilnærminger: Crick og Dodges (1994) modell for barns ”sosiale informasjonsprosessering” og teorien om barns ”teori om sinnet”. Vi drøfter disse opp mot to relasjonelle utviklingsmodeller, som vi mener kan bidra til forståelsen av barns sosiale samspill med andre barn: nemlig Sterns selvutviklingsmodell (2003) og Fonagy og Targets (1997) modell for utviklingen av ”reflektiv funksjon”. Etter vår oppfatning reduserer sosialkognitive forklaringer ofte barns sosiale atferd til å dreie seg om individuelle kognitive prosesser. Vi mener at en relasjonell tilnærming med utgangspunkt i barns tidlige samspillerfaringer med omsorgsgivere, kan gi en utvidet forståelse av barns sosiale relasjoner til jevnaldrende.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarns sosiale fungering : diskusjon av fire teoretiske tilnærmingeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-01-30en_US
dc.creator.authorEdgar-Lund, Karoline Marieen_US
dc.creator.authorRingstad, Kari Janneen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Edgar-Lund, Karoline Marie&rft.au=Ringstad, Kari Janne&rft.title=Barns sosiale fungering&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18197en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo66553en_US
dc.contributor.supervisorBjørg Røed Hansenen_US
dc.identifier.bibsys080147399en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18341/2/BARNSxSOSIALExFUNGERING.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata