Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:03:05Z
dc.date.available2013-03-12T10:03:05Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-10-15en_US
dc.identifier.citationHåkansson, Caroline, Lundbo, Line, . Betydningen av skolens etniske sammensetning for akkulturasjon og psykisk helse hos minoritetsungdom. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18330
dc.description.abstractHovedveileder: Brit Oppedal Biveileder: Espen Røysamb Studien er en spørreundersøkelse på to flerkulturelle ungdomsskoler i Oslo, og er del av et større forskningsprosjekt på barn og ungdom ved Folkehelseinstituttets Divisjon for Psykisk Helse. Målet med studien var å undersøke akkulturasjon og psykisk helse hos minoritetsungdom i Oslo, nærmere bestemt effekten av kulturell identitet og kulturkompetanse på mestringsforventning, atferdsproblemer og depressive symptomer. Skolene hadde ulik andel minoritetselever, og vi forventet at denne forskjellen i sosiokulturell kontekst ville moderere sammenhenger mellom akkulturasjon og psykisk helse. Studien baserer seg på kvantitative analyser av data fra 373 elever med etnisk minoritetsbakgrunn, hvorav 222 ble fulgt opp longitudinelt. Resultatene viser at det er viktig for minoritetsungdoms psykiske helse å føle tilhørighet, både til egen etnisk gruppe og til den norske kulturen. Mens etnisk identitet så ut til å beskytte mot depressive symptomer, var norsk identitet forbundet med mindre atferdsproblemer. Både norsk og etnisk kulturkompetanse var knyttet til høyere grad av mestringsforventning og mindre depressive symptomer. Identitet og kulturkompetanse predikerte også psykisk helse ett år senere. Konteksten hadde signifikant modererende effekt på sammenhengen mellom norsk kulturkompetanse og psykisk helse, hvilket demonstrerer betydningen av å ta konteksten i betraktning når man studerer akkulturasjonsprosesser. Vi konkluderer med at skolens etniske sammensetning kan hemme eller fremme tilegnelsen av en type kompetanse som fasiliterer samhandling på tvers av kulturer. Begge forfatterne har deltatt i utvikling av spørreskjema, innsamling av data ved to måletidspunkter, samt i bearbeiding av datamaterialet. Resultatene er tidligere presentert ved en konferanse i Jena, Tyskland.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBetydningen av skolens etniske sammensetning for akkulturasjon og psykisk helse hos minoritetsungdomen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-01-28en_US
dc.creator.authorHåkansson, Carolineen_US
dc.creator.authorLundbo, Lineen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Håkansson, Caroline&rft.au=Lundbo, Line&rft.title=Betydningen av skolens etniske sammensetning for akkulturasjon og psykisk helse hos minoritetsungdom&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18186en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo66328en_US
dc.contributor.supervisorBrit Oppedal og Espen Røysamben_US
dc.identifier.bibsys080127223en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18330/1/AkkulturasjonxogxPsykiskxhelse.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata