Abstract
FORMÅL: Undersøke opplevelsene til tamiler i Oslo, som opplevde at familie og venner på Sri Lanka i romjulen 2004 ble rammet av en tsunami, med særlig henblikk på hvilken betydning hjemreise og det å minnes har for bearbeiding av tap. Selvstendig vitenskaplig arbeid tilknyttet tsunamiprosjektene ved NKVTS.
METODE: Semistrukturert intervju med 12 personer, transkribert og siden analysert i to faser. Fase en bestod av deskriptiv tematisk analyse, undersøkelse av tidligere antakelser og fokusert litteratursøk. Fase to bestod av utforskning og fortolkning ved hjelp av fokusert lesning av materialet med analytiske grep av formmessig og innholdsmessig art, samt spesifiserte teoretiske innfallsvinkler fra katastrofepsykolog, kulturpsykologi og narrativ psykologi.
RESULTAT: Informantene beskriver omfattende tap og sterke psykologiske reaksjoner i forbindelse med at en tsunami rammet deres hjemland. Det fremkommer stor variasjon i beskrivelse av kontekst med hensyn til sosial kontakt, forhold til eksilmiljøet og forhold til hjelpeapparatet. Å reise til hjemlandet beskrives som betydningsfullt i forhold til å dele sorg med familien, å selv se ødeleggelsene, og å være til hjelp. Å minnes tidligere tap fremstår tidvis som del av en adaptiv bearbeiding av den aktuelle situasjonen.
DISKUSJON: I lys av resultatkapitlene drøftes metodens styrker og svakheter, og teoretisk forståelse av betydningen av hjemreise og minner om tidligere tap. I hvilken grad informantene bør anses som hjelpetrengende diskuteres, og hvilken hjelp som i så fall kunne vært nyttig, samt spørsmålet om overførbarhet.
KONKLUSJON: Informantene beskriver stor grad av smerte. De gjør imidlertid mye for å tilpasse seg situasjonen og søke mening, både gjennom handling og ved å søke å forstå. Dette meningsskapende arbeidet foregår innenfor en mangefasettert kontekst, som også kan sette grenser for tilpasningen. Å undersøke materialet fra tre ulike teoretiske vinkler, som tidvis supplerer og tidvis konkurrerer, får frem ulike nyanser i materialet, og viser at hvilket blikk man har på materialet har betydning for hva man ser.