Abstract
Bakgrunn: Formålet med oppgaven er å forstå hvorfor noen barn utvikler vedvarende posttraumatiske stressreaksjoner etter en naturkatastrofe. Mer kunnskap kan ha betydning både for forebygging av psykiske vansker hos barn, og for tilrettelegging av tidlig intervensjon for traumatiserte barn.
Utvalget: Utvalget består av elleve barn som oppholdt seg i områder berørt av flodbølgekatastrofen i Sørøst-Asia 26.12.04. Disse ble valgt ut fra en større intervju-undersøkelse foretatt ved NKVTS i oktober til november 2005. Disse barna ble selektert ut fordi de oppfylte kravene til full eller partiell post traumatisk stress lidelse (PTSD) og lå over 90 percentilen av det totale utvalget. Barnas alder var mellom 6 og 17 år da tsunamien fant sted. Det var 5 gutter og 6 jenter i utvalget.
Metode: Barna ble intervjuet om sine opplevelser under og etter tsunamien ved hjemkomst. Studien baserte seg på et allerede innsamlet datamateriale. Det ble foretatt kvalitative analyser av intervjuene. Fremgangsmåten var inspirert av Grounded Theory og Consensual Qualitative Research.
Resultater: Ut i fra analysene er det syv momenter i barnas beretninger som kan bidra til å forstå hvorfor noen barn utvikler posttraumatisk stress reaksjoner: den objektive eksponering, barnets subjektive opplevelse, atskillelse fra omsorgspersoner, forvirring og manglende forståelse av hva som skjedde, kontrafaktuell tenkning, mangel på forståelse og støtte, og traumets plassering i barnets utviklingsforløp.
Konklusjon: En rekke faktorer i tillegg til graden av traumatisk eksponering kan bidra til utvikling og opprettholdelse av posttraumatiske stressreaksjoner hos barn. Det er komplekse relasjoner mellom symptomer og ulike aspekter ved traumeopplevelsen, barnets forståelse, omgivelsenes håndtering, og barnets utviklingsmessige utfordringer. For terapeuter som skal hjelpe barn i etterkant av en traumatisk hendelse er det viktig å ikke bare forholde seg til PTSD diagnosen og dens kjennetegn, men også å analysere traumets spesifikke betydning for det enkelte barnet og hvordan de posttraumatiske reaksjoner virker inn på barnets utviklingsmuligheter.