Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:06:41Z
dc.date.available2013-03-12T10:06:41Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-19en_US
dc.identifier.citationRosenberg, Eline Gjerde, Hjelbak, Helene, . En studie i landskapet mellom foreldre og barns tilknytningsstil. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18263
dc.description.abstractStudien omhandler gruppeforskjeller i omsorgspersoners mentale representasjoner av barnet og forholdet til barnet. En gruppe mødre henvist på grunn av bekymring for barnets omsorgssituasjon sammenlignes med en kontrollgruppe, og foreldrerepresentasjonenes betydning for barnets emosjonsregulering blir undersøkt. Mødrenes representasjoner av barnet og foreldrerollen måles med Working Model of the Child Interview (Zeanah og Benoit, 1995) og klassifisert som balansert eller én av to former for ikke-balansert, fortegnet eller uengasjert. Barnets emosjonsregulering måles med adferdsskalaene i Bayley Scales of Infant Development-II. Studien inngår i Tilknytningsprosjektet, som er en bredt anlagt undersøkelse av relasjonen mellom foreldre og barn i regi av Aline poliklinikk. Vår oppgave for prosjektet har vært å skåre video-opptak av intervjuer med 24 mødre. Vi har også fått tilgang til resultater fra allerede utførte Bayley-undersøkelser av mødrenes barn i tillegg til bakgrunnsopplysninger om de henviste mødrene. I analyser av vårt materiale påviste vi en kraftig overvekt av ikke-balanserte arbeidsmodeller i risikoutvalget sammenlignet med kontrollutvalget. Videre var barnas emosjonsregulering tydelig relatert til fem av seks primærskalaer i intervjuet. Den kvalitative gjennomgangen av intervjuene tydet på at omsorgspersoner med balanserte arbeidsmodeller hadde en form for fleksibilitet i håndteringen av barna som mødre med ikke-balanserte arbeidsmodeller syntes å mangle. Videre tydet utsagnene på at omsorgspersoner med balanserte arbeidsmodeller hadde mer hensiktsmessige emosjonsregulerings-strategier i forhold til sine egne og barnets følelser enn omsorgspersoner med ikke-balanserte arbeidsmodeller. Resultatene støtter vår antagelse om at foreldrerepresentasjoner påvirker barns emosjonsregulering.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn studie i landskapet mellom foreldre og barns tilknytningsstil : Foreldrerepresentasjoners betydning for barns emosjonsreguleringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-07-18en_US
dc.creator.authorRosenberg, Eline Gjerdeen_US
dc.creator.authorHjelbak, Heleneen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rosenberg, Eline Gjerde&rft.au=Hjelbak, Helene&rft.title=En studie i landskapet mellom foreldre og barns tilknytningsstil&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15217en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo56608en_US
dc.contributor.supervisorHovedveileder: Lars Smith, biveileder: Kristin Gudnor Furuholmenen_US
dc.identifier.bibsys070993912en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18263/2/180407fullstendigferdigoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata