dc.date.accessioned | 2013-03-12T10:07:27Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T10:07:27Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-12-11 | en_US |
dc.identifier.citation | Nasir, Silvia Hairunnisa, Syversen, Anne Katrine, . Opplevd diskriminering og psykiske problemer. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/18260 | |
dc.description.abstract | Etnisk diskriminering er et samfunnsproblem og en utfordring for det flerkulturelle Norge. Et gjennomgående funn fra studier på voksne er at diskriminering kan være en risikofaktor for psykiske problemer. I vår studie ønsket vi å undersøke denne sammenhengen hos ungdommer med pakistansk bakgrunn. Dessuten ville vi studere om underliggende faktorer i form av mestringsforventning og sosial støtte fra familie, venner, lærere og klasse kunne fungere som modererende faktorer på dette forholdet. I tillegg utforsket vi de direkte sammenhengene mellom risiko- og beskyttelsesfaktorene og psykiske problemer. Fordi den pakistanske kulturen er kjønnsdifferensiert, var mulige kjønnsforskjeller en del av problemstillingene. Vårt rammeverk inkluderte et utviklingsperspektiv, i kombinasjon med akkulturasjons- og stress-mestringsteori. Studien var basert på selvrapporteringsskjemaer og datamaterialet ble hentet fra ungdomsdelen av Helseundersøkelsen i Oslo (2000-2001). Utvalget bestod av pakistanske (N=554) og norske (N=4640) ungdommer i alderen 15-16 år. De norske ungdommene ble inkludert som sammenlikningsgruppe ved måling av psykiske vansker. HSCL-10 ble brukt som mål på angst- og depresjonssymptomer. Det var ingen forskjell mellom de norske og pakistanske ungdommene i nivået av psykiske problemer. Hos de pakistanske ungdommene fant vi at vår prediksjonsmodell forklarte 26% av variansen i psykiske vansker hos guttene, mens den forklarte 20% hos jentene. Familiestøtte var den variabelen som sterkest predikerte psykiske problemer både hos pakistanske gutter og jenter. I tillegg fant vi at hos guttene modererte mestringsforventning, familiestøtte og lærerstøtte forholdet mellom diskriminering og psykiske problemer, dersom nivået av opplevd diskriminering var høyt. Hos jentene var det derimot ingen signifikante buffereffekter. Studien er et empirisk bidrag til økt forståelse av kompleksiteten i forholdet mellom diskriminering og psykiske vansker hos ungdommer i Oslo av pakistansk opprinnelse. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Opplevd diskriminering og psykiske problemer : En kvantitativ studie av ungdommer med pakistansk bakgrunn i Oslo | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-06 | en_US |
dc.creator.author | Nasir, Silvia Hairunnisa | en_US |
dc.creator.author | Syversen, Anne Katrine | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::260 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nasir, Silvia Hairunnisa&rft.au=Syversen, Anne Katrine&rft.title=Opplevd diskriminering og psykiske problemer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-15756 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 50429 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Brit Oppedal, Espen Røysamb | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071245928 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18260/2/syversen.pdf | |