Abstract
I denne studien er etterkommere av innvandrere til Norge intervjuet om foreldreskap. Til sammen 11 kvalitative intervjuer er gjort med seks deltakere. Studien omhandler etterkommere av innvandreres praktisering av foreldreskap og hvordan deltakerne forstår forskjeller mellom seg og sine foreldre når det gjelder foreldreskap. Med et kulturpsykologisk utgangspunkt forstås foreldreskap i denne studien som kulturelle praksiser utviklet i interaksjon mellom individet og dets sosiale, kulturelle og historiske kontekst. En narrativ analyse er gjort av de fortellingene om foreldreskap deltakerne formidlet gjennom intervjuene.
Analysen viser at deltakernes foreldreskap er preget av tidstypiske forståelser av den involverte forelder, at besteforeldrene er viktige støttespillere i hverdagen og at det er et mål å ivareta religiøs og språklig arv. Deltakerne sammenligner eget foreldreskap med sine foreldres, og understreker at det er lettere for dem å være foreldre i det norske samfunnet. En stabil livssituasjon og kunnskap utviklet gjennom oppvekst i det norske samfunnet identifiseres som sentrale forskjeller mellom de to foreldregenerasjonene. Gjennom fortellingene om foreldreskap viser deltakerne at de i hverdagen forener verdier og forventninger fra ulike sosiale fellesskap, som deres egen familie og samfunnet de lever i.